Bild: Risto Kuulasmaa /Flickr Creative Commons

 Bild: Risto Kuulasmaa /Flickr Creative Commons

ADA gör

ADA gör: Fashion Future?

Publicerat 2016.03.09

  • ADA event
  • Hållbarhet
  • Mode

Fullsatt! ---- Alla vet egentligen att sättet vi producerar och konsumerar mode på inte är hållbart. Inte i längden. Och att det är önskvärt att modebranschen ställer om till ett hållbarare förhållningssätt. Men hur ska den göra detta? Och hur gör man som modedesigner eller klädentreprenör för att hitta ekonomi i detta?

Mitt under modetävlingen Fashion UP! bjuder vi in till ett samtal i frågan med Bea Szenfeld, prisbelönt för sina experimentella konstnärliga plagg i oväntade material, skapade för hand. Szenfeld har de senaste åren nått en bred internationell publik då musikikoner som Björk och Lady Gaga burit hennes plagg. Jenny Holmlund som driver hållbara och Fresh Fish-prisade konceptmärket JENNYVEXALA och Adrian Zethreus från projektet Re:Textile, som ska skapa cirkulära flöden inom textilbranschen, för att samtala kring frågan.

Samtalet leds av Karin Persson/ADA.

Välkomna till Velours Showroom på Tredje Långgatan 13C kvällen den 18/3 kl 18. Vi bjuder på lite kvällsfika och dryck. Det är gratis men platserna är begränsade så anmäl er på info@adasweden.se // Eventet är tyvärr fullsatt. Maila för väntelista.

Arrangör: ADA, Klädoteket

Läs mer om Fashion UP! här

-------------------------------------------------

Presentation av paneldeltagarna:

Bea Szenfeld är utbildad vid Beckmans designhögskola. Hennes verk har ställts ut på bl.a. Dunkers kulturhus, Röhsska museet, Liljevalchs konsthall och Somerset House i London samt ingår i samlingarna hos bl.a. Statens konstråd, Kulturen i Lund och Nordiska museet. Hennes plagg har burits av artister som Lady Gaga, Björk, Ola Salo, Loreen och Laleh. Hon har mottagit en rad priser, däribland H&M:s designstipendium, Årets blickfång vid Elle-galan och Konstnärsnämndens arbetsstipendium. Szenfeld sommarpratade i Sveriges Radio 2014 och stod för den konstnärliga utsmyckningen av Polarprisceremonin i Stockholm 2015. Hon sitter i juryn för Ung Svensk Form och Innovativ Kultur.
www.szenfeld.com/

Jenny Holmlund som driver märket JENNYVEXALA visar på ett modernt hantverk, hållbart, innovativt och helt eget. En slags manifestation både i materialval, utseende och attityd. Råmaterialen till JENNYVEXALAs design hämtas från använda och omoderna skinnjackor, långlivade militärtält och uttjänta skjortor. JENNYVEXALAs vision är att vara ett självförsörjande konceptdesignmärke som påverkar och utmanar de rådande uttrycken i modevärlden. En del av ambitionen bakom designarbetet är att bidra till en mer hållbar syn och hantering av vår miljö samt bryta ner sociala barriärer och konventioner.
jennyvexala.com

Adrian Zethraeus jobbar på Re:textile som har som ambition att skapa strukturer för cirkulära flöden inom textilbranschen. Målet är minska resursförbrukningen genom nya designprocesser och affärsmöjligheter. De vill skapa en Re:design Factory i Borås och på så vis hjälpa branschen ställa om till en mer cirkulär modell. Adrian har lång erfarenhet från modebranschen inom marknad och wholesale och som entreprenör. Han har bland annat arbetat för hållbara pionjärer som Kuyichi, Camilla Norrback, och Katharine Hamnett samt drivit egna varumärket Billy and I.
retextile.se