Intervju
Ali Davoodi
Publicerat 2009.02.25
Förra helgen var det Fresh Fish - Göteborgs årliga modemässa och tävling! Därför har vi pratat med grundaren Ali Davoodi för att få reda på lite mer.
Hej, vad gör du Ali?
Jag håller precis på med de sista förberedelserna inför Fresh Fish mässan, samtidigt som jag håller på med införsäljningen av Davoodi by Friends. Dessutom har jag Fresh Fish Gallery och Fresh Fish Interior igång. Så jobbar jag på några andra projekt också.
Att du hinner!?! Men nu är det inte långt kvar till öppningen av Fresh Fish. Hur har mässan förändrats från förra året?
Den har blivit större och flyttat till Eriksbergshallen. Vi gör ett samarbete med Mårten Frankby och Vitryssland. Vi har bjudit in några designers från Vitryssland som får en monter på mässan. Detta är ett led i ett utökat internationellt samarbete som vi planerar att utöka varje år. Vinnaren tillsammans med 2 andra utvalda deltagare att få sälja sina kollektioner på Fever. Vi gör också ett samarbete med Emmaus, de som skänker ett par gamla jeans får 20 kr i rabatt på inträdet till mässan.
Vi har hört talats om ett miljöpris också vad är det?
Jag kan inte gå in på det i detalj ännu, men jag för diskussioner med Miljöförvaltningen Göteborgs stad för ett ev samarbete. tillägg: Jag tycker att det är vikitgt att visa att hållbarhet och miljö är viktigt för Fresh Fish.
Du har dessutom lanserat en egen label, Davoodi by friends, vad är det för märke och när kommer den ut i butikerna?
Jag tyckte att det saknades något bland de svenska varumärkena. Jag ville fortfarande ha en skandinavisk känsla men samtidigt få in mer lekfullhet och färg i kollektionen. Man skulle kunna säga att det är en nytolkning av det modet som rådde under sent 60-tal och tidigt 70-tal. Varje plagg har en egen stark identitet, men tanken är också att man skall kunna använda dem i nya oväntade kombinationer. Lite grann som vintageplagg.
Kläderna kommer att finnas i butik i augusti.
Hur är Västsverige som moderegion?
Jag önskar att det fanns en bättre sammanhållning. Regionen har en stark tradition inom textil och modebranschen, vi borde ta till vara på det bättre och nyttja det på bästa sätt. Hotet är att man i lågkonjunkturen skyller allt på den och i och med det skapar negativitet. T ex "Hasse" går i konkurs, men det beror på att han misskött sitt företag under den långa högkonjunkturen. Det är svårare att putta en bil i uppförsbacke. Möjligheterna ser jag som oändliga. Det känns som när rusningstrafiken släpper och du har fri motorväg framför dig..
Annars, vilka trender och tendenser ser du?
Hållbarhet, miljöfokus, valuta för pengarna. Det tror jag är vikiga tendenser. Trenderna tror jag är individualism, påhittighet, nyfikenhet.
Det är under kriser vi skapar de bästa förutsättningarna, det är under kriser vi stannar upp tänker efter, så skapas framtid! Det är under den här tiden vi bryr oss mer om varandra, förhoppningsvis...
Ok Ali, tack så mycket och lycka till på fredag!
Tack, ha en underbar kväll!!
Fresh Fish äger rum från fredagen 27 februari - söndagen 1 mars, i Eriksbergshallen. Det kostar 100 kr, biljetter köps på plats. Regelbundna modevisningar under alla mässdagar, mat och dryck säljs i mässhallen läs mer på www.freshfish.se.