Övrigt
Företagsamhet
Publicerat 2007.03.02
Det talas om entreprenörskap och det talas om kreativa näringar.
Båda är en stor del av svenskt näringsliv och skapar förutsättningar för tillväxt, som det kanske talas mest om.
I höst startar en pilotutbildning i entreprenörskap för kreatörer. KK-stiftelsen (stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling) har initierat satsningen som är ett samarbete mellan flera aktörer.
Högskolorna HDK (Högskolan för design och konsthantverk), Beckmans, Konstfack och K3 (Konst, Kultur och Kommunikation på Högskolan i Malmö) samarbetar med tre mötesplatser inom upplevelseindustrin i Sverige. I Göteborg är mötesplatsen ADA, i Malmö MMM och i Stockholm MO:DE.
Utbildningen handlar om att utveckla sitt företagande och den riktar sig till professionellt verksamma kreatörer. Det är ett samarbetsprojekt över gränserna såväl mentalt som geografiskt. Planeringen pågår, i vår är det antagning och till hösten börjar det.
Anna Rygård, tidigare projektledare för Designåret 2005, leder arbetet. På varje ort finns det även projektsamordnare som arbetar nära mötesplatsen och högskolan. Marcus Jahnke är Göteborgs projektsamordnare. Markus är biträdande forskare på CFK (Centrum för Konsumtionsvetenskap) vid Handelshögskolan och har tidigare gått på HDK.
För mer information, kontakta Anna Rygård anna.rygard@mac.se eller marcus.jahnke@cfk.gu.se