Bild på Edi Muka tv av Jutta Benzenberg. Bild på Stina Edblom privat.

 Bild på Edi Muka tv av Jutta Benzenberg. Bild på Stina Edblom privat.

Nyhetsbrev

Hallå där Stina Edblom och Edi Muka!

Publicerat 2013.09.03

  • Göteborg
  • Intervju
  • Konst

Ni är konstnärliga ledare för GIBCA, Göteborgs internationella konstbiennal för samtidskonst, som öppnar på lördag den 7 september. Huvudscenen är Röda Sten, men därutöver engagerar biennalen mer än 40 andra scener och platser runt om i Göteborg och regionen.

Ge oss tre anledningar - varför ska man besöka årets biennal?
- Massor av konst och grymma konstnärer - i år medverkar över 50 konstnärer i biennalen - vilket är fler än något tidigare år. Spännande performance, events, samtal och workshops. Biennalens invigningsfest på Stora Teatern som vi arrangerar i samarbete med Nöjesguiden kommer med säkerhet också bli årets häftigaste konst och dansupplevelse.

I två välmatade foldrar beskrivs allt runt årets biennal. Ibland med svårgenomträngliga texter. Kan ni kort beskriva vad det hela handlar om?
- I år har vi bjudit in fyra internationella curatorer som fått uppdraget att ta spjärn mot biennalens övergripande tema PLAY! Recapturing the Radical Imagination. Vi vill lyfta fram leken och fantasin som två viktiga ingredienser för att utmana gränser och normer i vårt samhälle. Utställningarna har alla väldigt olika karaktär och ger olika perspektiv på den centrala frågeställningen. De är lekfulla och experimentella och med ett stort fokus på performancekonst.

Finns det något inslag i årets biennal som ni vill lyfta fram speciellt?
- Ragnar Kjartansson
och Andjeas Ejikssons utställning Weight på Stora Teatern. Den tar fullkomligt över hela teatern för en intensiv två-dagars upplevelse den 7–8 september. Bland konstnärerna deltar bland annat den amerikanska feministikonen Carolee Schneemann och henne gör vi ett exklusivt samtal med på söndagen den 8 september. Vi vill också slå ett slag för GIBCAs smygöppning som börjar med ett performance program längst med Avenyn, med start på Götaplatsen kl 16.00 på fredag. Det avslutas med BBQ och klubb på Nefertiti på kvällen. Och givetvis så får man inte missa biennalens stora invigning på Röda Sten Konsthall på lördag klockan 12.00. Och årets stora vernissagefest på kvällen. Det blir massvis av musik, danceoke med ÖFA-kollektivet + en kavalkad av hemliga artister och live performance.

Hur stor budget har GIBCA?
- Göteborgs Stad är biennalens huvudfinansiär och går in med merparten av finansieringen. Västra Götalandsregionen och Statens Kulturråd är också stadiga bidragsgivare och tillsammans uppgår budgeten till 4,1 miljoner kronor för en period av två år. Utöver det arbetar vi aktivt med att söka ytterligare stöd från fonder och stiftelser och genom samarbeten med näringslivet i regionen.

Vad betyder GIBCA för konstnärerna och besökarna?
- Biennalen är Sveriges största konsthändelse och bidrar till att skapa en dialog mellan det internationella och lokala konstlivet. Vi arbetar för att ge besökare i regionen och staden en konstupplevelse i världsklass och erbjuda både nationella och internationella konstnärer ett tillfälle att skapa nya och platsspecifika verk i Göteborg.

Vad betyder GIBCA för Göteborg och regionen?
- Biennalen visar några av världens mest intressanta och högaktuella konstnärskap idag. Och genom vårt stora utbud av skollektioner och pedagogiska program kan barn och unga i alla åldrar lära sig mer om samtidskonst och diskutera den i relation till vårt samhälle. Vi har etablerat GIBCA Extended som involverar över fyrtio gallerier, konsthallar och fria arenor i staden och regionen. Vi arbetar i ännu högre grad än tidigare för att vara en plattform för dialog och samarbete mellan lokala konstaktörer. GIBCA verkar för att sätta Göteborg på konstkartan och skapa ett flöde av kulturintresserade besökare till Göteborg och regionen.

- I år lanserade vi biennalens konstnärer vid en mottagning i Venedig i samband med Venedigbiennalens vernissage, vilket markerar Göteborg och biennalen som en högaktuell arena för samtidskonst i ett europeiskt perspektiv.

Hur känns det så här en vecka innan vernissage? Vad är ni mest spända inför? Vad kan gå fel?
- Just nu är det febril aktivitet på biennalkontoret och ute på de olika arenorna för biennalen. I år arbetar vi med fler arenor än någonsin – Röda Sten Konsthall, Göteborgs Konsthall, Hasselblad Center, Stora Teatern, området runt Lilla Bommen/Drömmarnas Kaj, Stravaganza Mornington Hotel, Centralstationen, Landvetter Flygplats, det offentliga rummet etc. Och vi har över fyrtio besökande konstnärer på plats, vilket är en oerhörd logistisk utmaning. Vi arbetar med ett fantastiskt team och jättespännande curatorer, vilket har gjort det möjligt. Så här i slutet släcker vi små eldar varje dag, men håller oss hela tiden stadigt på banan och har fullt förtroende att det kommer att bli en fantastisk utställning!

Vi har hört att Edi Muka ska lämna jobbet som konstnärlig ledare för Röda Sten?
- Ja, Edi kommer att arbeta vidare med biennalen fram tills årsskiftet och därefter vara tjänstledig för att arbeta som curator för tillfälliga projekt på Statens Konstråd. Under hösten kommer vi att rekrytera en ny konstnärlig ledare för biennalen som kommer att arbeta tillsammans med mig, säger Stina Edblom.

Tack och lycka till!