Bild: Andreas Sundgren

 Bild: Andreas Sundgren

Intervju

Hej, vad gör du Hampus Penttinen?

Publicerat 2022.09.28

    Möbeldesignern Hampus Penttinen designar möbler med stil. I början på 2023 ställer han ut på möbelmässan i Stockholm. Vi haffade honom för att diskutera design, material och kanske framförallt stolens betydelse. 

    Hej, vad gör du?

    Jag heter Hampus Penttinen och arbetar som möbelformgivare. Jag har utbildat mig på HDK Steneby samt Det Konglige Akademi i Köpenhamn. 

    Du har ett gediget CV med utställningar både inom och utanför Sverige. Vart är roligast att ställa ut?

    Eftersom målet med att ställa ut ofta är att möta producenter så är de intressantaste utställningarna de då du får tillfälle att möta sådana. Störst för en svensk möbelformgivare är möbelmässan i Stockholm, 3 Days Of Design i Köpenhamn, samt givetvis Salone del Mobile i Milano. 

    Du har en mycket speciell och unik stil. Vad skulle du säga är typiskt för din design?

    Alla människor formas av sina erfarenheter och speciellt formbar är man kanske under studietiden eller den tidiga karriären. Jag tror att jag påverkades mycket av min första praktik på Studio David Thulstrup i Köpenhamn. Både staden och den internationella gruppen medarbetare jag lärde känna, kom att förändra mitt synsätt på formgivning ganska radikalt. 

    Vilka/vilket material arbetar du helst med? 

    Även om mitt intresse för material och möbel tog sin början i någon slags träslöjd så saknar jag nog idag några speciella preferenser gällande material. Varje material har sina styrkor och svagheter. Charmen och utmaningen med formgivaryrket är för mig att kunna vara just fri att välja det material som bäst passar produkten. Också att ständigt skifta material kan leda till spännande korsbefruktning där impulser från ett material kan leda till upptäckter i ett annat osv.  

    Kanske mellanmjölksfrågan men ändå. Vad är din inspirationskälla?

    Inspiration är ett svårt ord. Andra problemlösaryrken kan inspirera mig: ingenjörer, konstruktörer, arkitekter osv. För det mesta leds man framåt av en frågeställning. När jag ser objekt eller produkter som jag tycker om, så roar jag mig med att försöka återskapa formgivarens frågeställning (såsom jag föreställer mig den), för att sedan se vilket svar jag själv får på samma fråga. 

    Ofta är nya idéer avknoppningar av tidigare skissarbete, t.ex. när arbetet med en stol ger uppslag till en belysningsarmatur. Ibland tar processen lång tid och ibland tycks det hända plötsligt. I slutänden tror jag att även det som ser ut att vara intuitiv och lätt, är resultatet av undermedvetna processer som hela tiden pågår. 

    Du designar och skapar många stolar. Vad är det som gör stolen så speciell?

    Stolen är den möbel som, mer än andra möbler, måste förhålla sig till människokroppen. Det är delvis vad som gör den utmanande och därför intressant. En annan intressant utmaning med stolen är hur många som redan finns och har funnits. Från det forna Egypten till idag har det mest prövats, åtminstone om vi pratar stolar i massivträ. 

    Min gamla professor Nicolai de Gier pratade om att möbeldesign står på tre ben: det fysiska, det materiella och det kulturella. För att innovation skall vara möjligt måste åtminstone ett av de tre förändras i någon mån. Det fysiska är människokroppen, vilket nästan kan betraktas som statisk. Vi är lite längre idag än för femtio år sedan, men i övrigt ganska lika oss själva. 

    Det materiella förändras när ny teknik blir tillgänglig. Att vi såg så många nya möbelarketyper uppstå eller kanske upptäckas, i mitten av 1900-talet, hade mycket att göra med att ingenjörer hade hittat på så många nya material: Glasfiber, gjuten aluminium, tråd-bearbetning, formpressat kryssfanér etc. Varje material har en inneboende stol som väntar på sin upptäckare. Nu har det inte hänt så mycket sedan dess, men kanske gör det de snart, när 3D-print blir en industriell teknik. Då kommer många nya arketyper att uppstå.

    Det kulturella benet är hur vi lever. Hur ser våra hem ut? Skulle det plötsligt bli socialt acceptabelt att sova i offentliga rum, då skulle vi få ett behov av dagbäddar i offentlig miljö med helt andra krav och specifikationer än de vi kanske har hemma. Hemma så skyddar vi oss mot drag och kyla med ett täcke, men hur löser man det om dagbädden skall användas av många människor utan att det börjar spridas sjukdomar? Detta skulle leda till upptäckter av nya arketyper precis på samma sätt som förändrade sociala normer ledde till nya lounge-och vilstolar för 70 år sedan. Så, en formgivare som vill hitta vad som ännu är oupptäckt måste därför hålla ett öga på dessa tre ben. 

    Vi ser till att hålla ett öga på de tre benen. Vad är dina planer framöver?

    Just nu ser jag fram emot att ställa ut i Green House på möbelmässan i Stockholm i februari. Efter en utställnings- och mässgles period under covid, så har ni världen vaknar igen, vilket är väldigt roligt. 

    Tack Hampus, ska bli spännande att följa dina projekt. 

    Hemsida: https://hampuspenttinen.se

    Instagram: hampuspenttinen