Bild: tobias.martinsson@hoy.se

 Bild: tobias.martinsson@hoy.se

Intervju

Hej vad gör du Pär Svensson?

Publicerat 2019.09.02

  • Design
  • Digitalt
  • Intervju

Det startar nya varumärkes- och designbyråer hela tiden, vi missar att berätta om de flesta men tycker om alla! En nystartad byrå är Studio Nois, som kommer jobba lite annorlunda än de flesta, nämligen ta ett helhetsgrepp på ett varumärke eller en organisation som står inför ett förändringsarbete. Detta innebär analys före såväl som konkreta designförändringar i olika dimensioner i slutet. Vi kollade upp detta intressanta med en av grundarna, Pär Svensson.

Hej Pär vad gör du?
Hej! Jag håller på och sätter upp en ny verksamhet tillsammans med de digitala utvecklarna på HOY.se. Ambitionen är en designbyrå för upplevelser & strategisk marknadsföring med en stark digital medvetenhet. Mulitdisciplinärt förstås.

Nu har ni precis startat upp nya byrån/studion/verksamheten Studio Nois och det finns inte mycket info att hämta online (ännu). Men jag har fattat det som att ni ska kunna skapa all slags kommunikation kring ett varumärke, och att ni siktar på branscher inom hållbarhet, underhållning och teknik?
Kanske inte riktigt så utan mer att vi har en övertygelse om att framtiden är upplevelse, teknik och hållbarhet för alla företag och organisationer. Och att den moderna marknadsföringsmänniskan måste kunna hantera att skapa långsiktiga värden genom dessa frågeställningar. Hållbarhet är ju helt nödvändigt ur ett ekologiskt, mänskligt och ekonomiskt perspektiv men det är ju också en ovärderlig tillgång om det kan synliggöras i det som levereras av företag och organisationer.

Aha my bad, tack för förtydligandet!  Vad skulle ett drömcase vara?
Det låter kanske töntigt nu när Patagonia är på var mans kropp (och huvud) men det är ett företag jag följt och beundrat sedan min första långkalsong inköptes hösten -89 (tillsammans med fleecen Synchilla Snap-T som fortfarande är i full swing. Sjukt styv dock) och som skulle kunna stå som förebild för ett företag och varumärke som bara verkar göra allt rätt. Ett tvärdisciplinärt projekt med Patagonias unikitet och framtidsparametrar vore drömmen att få utveckla, gestalta och kommunicera i någon form.

Hur kommer ni själva att jobba med hållbarhet?
Utöver att synliggöra det när det finns i kundprojekt och att ta upp frågan för diskussion när det saknas så är finns många möjligheter att driva frågan tillsammans med andra som är bra på det ideellt i olika sammanhang. Och att inte ställa till det själva i onödan i vårt dagliga värv förstås.

Du har en mångårig bakgrund på Stylt Trampoli men har nu de senaste åren före Nois jobbat på en advokatbyrå, en intressant väg inte så många kreatörer tar. Berätta gärna hur den resan gick till!
Det är ju helt klart en lite längre berättelse men kort så är den att jag gick från att utveckla upplevelser på den synnerligen kreativa byrån Stylt till en möjlighet att få ansvara för att iscensätta upplevelsen av kvalificerad affärsjuridik på den synnerligen innovativa advokatbyrån Morris Law. Den stora skillnaden var egentligen att jag bytte sida från att berätta hur man göra till att själv ta ansvaret för att göra det under två år. Vilket var både kul och tillfredsställande måste jag säga. Skillnaderna i en dag på jobbet var såklart stora men likheterna fanns där helt klart också. Som den väldigt höga kompetensen t ex.

Vad tar du med dig från den juridiska världen in tillbaks till "vår" kreatörsvärld?
Det är nog att extrem noggrannhet, kunskap, ambition och professionalism ger verkligt stora resultat i det långa loppet.