Bild: Aoki
Intervju
Hej, vad gör ni Aoki?
Publicerat 2022.11.13
Helena Svärd och Camilla Blomgren driver design- och kommunikationsbyrån Aoki. De bygger starka varumärken, förstärker sunda värderingar och arbetar för att göra skillnad. Otroligt tycker vi. Självklart hörde vi av oss för att kolla läget.
Hej, vad gör ni?
Vi dricker mycket kaffe och försöker hålla huvudet kallt för egentligen har vi rätt mycket att göra. Just nu har vi förmånen att ha en bra blandning av jobb. Mellan kommersiella uppdrag och uppdrag inom konst och kultur. Det är vi väldigt glada för. Det är precis som vi vill ha det.
Fint! Hur startade Aokis resa?
Vi startade Aoki 2009 för vi ville driva en egen låda och inte vara så beroende av andra. Vi ville också blanda uppdrag. Både kommersiella uppdrag och mer kulturella. Sedan start har vi arbetat med flera uppdrag inom mode och inredning (Myrorna, IKEA, Dixie). Sen kom flera identitetsuppdrag där vi gjort om identiteten för tex Stora Teatern, Röhsska och Bokmässan. Vi har ju hållit på i 13 år nu, så resan börjar bli lång. Omvärlden har ändrat sig en hel del under den här tiden men vår inställning och drivkraft är nog ganska mycket densamma.
Vad står Aoki för?
Namnet tog vi ur ett nummer av konsttidningen Paletten. Vi blev förtjusta i bokstäverna och ordbilden. Sen var namnet ledigt på nätet. I efterhand har vi förstått att det betyder ”blått träd” på Japanska. Det var ju en bonus, men inget vi fäst så stor vikt vid.
Härligt! Ni ger varumärken en stark kommersiell visuell identitet men fokuserar extra på jämlikhet och hållbarhet. Hur kan det ta sig uttryck?
Eftersom vi haft förmån att jobba med flera kunder som arbetar med hållbarhet och med jämställdhet så har vi skaffat oss en hel del erfarenhet kring den typen av uppdrag. Vi brukar säga att vi jobbar väldigt mycket med pedagogik. Det visuella uttycket är ett slags språk som vi använder oss av för att förklara svåra saker med, eller för att tillgängliggöra information genom.
Ni skapade designen och det grafiska materialet till bokmässan 2022. Dundersnyggt tycker vi. Vad var mest utmanande med det?
Arbetet för Bokmässan handlade mycket om att bredda målgruppen för mässan. För att få in en bredare målgrupp behövs ett tilltal som var mer redaktionellt och inte så pretantiöst. Vi arbetade mycket med typografi, att typografin skulle vara anpassad för många olika typer av texter. Vår målsättning var att få fler att komma till Bokmässan. Det har lyckats med. Förra året hade tex DreamHack ett seminariespår. Det såg vi som en fantastisk utveckling. Med Bokmässan Play har flera anslutit sig som aldrig varit på mässan innan. Det känns väldigt hoppfullt och otroligt roligt.
Verkligen! Vad ska vi hålla utkik efter härnäst på Aoki?
Under hösten lanseras vårt identitetsarbete för Familjebostäder. Det är vi väldigt glad för. Sen jobbar vi med en utställningen om matematik ihop med New Order för Universeum.
Här hittar du Aoki: