Bild: Ellika Henriksson
Intervju
Hej, vad gör ni John & Tim?
Publicerat 2023.04.19
Tim Winter och John Petersson är grundare av den kreativa plattformen creativedatabase.se. En plattform för kreatörer av kreatörer. Självklart blev vi på ADA otroligt intresserade och hörde av oss för att kolla läget.
Hej, vad gör ni?
De senaste 20 åren har vi arbetat både som frilansare och varit anställda inom de kreativa och kulturella näringarna. Idag driver vi en kreativ byrå som heter Future Me. En sak vi alltid har funnit problematisk, speciellt inom filmbranschen, är bristen på "connectivity" och sökbarhet hos projektledare/producenter och frilansare/talanger. Inom två klick kan du hitta alla album gjorda av Queen, inklusive deras största hits, men att ta reda på alla modefotografer i en viss stad är omöjligt. Än mindre se deras arbete och deras tillgänglighet. Det verkade konstigt för oss.
Branschen kändes stängd och handlade mer om "who you know, not what you know". Detta gör det mycket begränsat för nya verksamma att få en fot genom dörren, och för kunder att arbeta med ett brett nätverk, ofta helt beroende på vem de känner och inte nödvändigtvis den starkaste kandidaten för projektet. I förlängningen såg vi också att det ledde till ett kompetensförsörjningsproblem, med skev fördelning över landet.
Detta planterade ett frö till att en dag skapa en online-databas som alla kunde dra nytta av och hjälpa marknaden att bli mer öppen, mångsidig och levande. För ungefär ett år sedan, efter att ha fått en riktigt stark känsla av att en smart online-databas var något som många verkligen ville ha, bestämde vi oss för att gå "all-in" i produktionen av plattformen - samla in pengar, undersöka marknaden, bygga en betaversion och skapa intresse kring projektet. Vilket för oss till idag.
Otroligt häftigt! Ni har alltså precis startat upp en mock-up där användaren får möjlighet att gå igenom sidan! Spännande tycker vi. Berätta mer!
Exakt. Tillsammans med Hoy Multimedia producerade vi en “Guidad Tour” av sidan. Vi ber alla som är intresserade av Creative Database att prova den och berätta sina tankar via ett frågeformulär - ju mer information vi får från våra användare desto bättre produkt kan vi göra. I Touren får du uppleva två användarresor: projektledare som söker fotograf och fotograf som söker arbete. Två sidor av samma mynt.
Från denna marknadsundersökning går vi in i utvecklingen. Detta kommer att ta initialt 3 månader, varpå vi kommer ha en “minimum viable product” (MVP). Den kommer att vara användbar, förmodligen inte så vacker som vi vill men det kommer att vara ett första steg och något för att visa användare och investerare att och hur databasen fungerar, och att den även i sin grundläggande form kan vara ett användbart verktyg för att se vem som är vem och var de finns i den kreativa och kulturella industrin.
Så bra! Hur kan man som kreatör / projektledare starta upp ett samarbete med er?
Antingen registrera dig (gratis - allt vi behöver är din e-post i dagsläget) eller ännu hellre gör rundturen och frågeformuläret. Allt finns på vår sida, creativedatabase.se. Vi kommer sedan att hålla kontakten och informera dig om våra framsteg med korta och koncisa nyhetsbrev. Vi söker även ambassadörer från frilans/talangvärlden och byrå/projektledarvärlden. Vi söker personer som tror på projektet och behovet, samt är villiga att stödja det via egna tankar och vittnesmål, samt feedback och testning av produkten. Vi har redan några i branschen som vill vara med men vi är öppna för fler. Hör av dig om det låter intressant.
Det låter verkligen intressant! Hoppas att många kreatörer hittar fram till er. Vilka utmaningarna ser ni framför er?
Den största utmaningen blir att få alla ombord. Detta är det enda sättet det kan fungera.
Vilket vi förstås förstår.
USP’en bakom en plattform som Creative Database är att den är för kreatörer av kreatörer. På många andra plattformar får du en känsla av att allt handlar om att de vill ta in matchmaking-avgifter.
Den här plattformen handlar enbart om matchmaking och nätverkande på öppna, fria och lika villkor - framåt så kommer det enbart att vara en låg prenumerationsavgift för att hantera sidans kostnader. Vad du gör och uppnår på plattformen är helt i dina egna händer, och ska inte medföra några extra kostnader.
Otroligt! Vad har ni på gång framöver?
Efter släppet av MVP kommer det att handla om att testa den och göra den så bra som möjligt. Det ska vara en fantastisk plats att komma till. Den ska stå för ett aktivt community av kreatörer, och då kommer vi behöva så många kreatörers röster som möjligt. Så många som möjligt kommer bjudas in att testa den och tweaka den. Till slut ska det vara en plats som man vill komma till ofta i sitt arbete, eller för inspiration. En plats som sparar tid, stress och lockar fler människor till frilansmarknaden - vilket gör den mer levande, mångsidig och höjer standarden på arbetet.
Det ska bli så kul att få följa med på den här resan! Tack John och Tim för att vi fick veta mer om ert otroligt viktiga och spännande arbete! Stort lycka till önskar vi på ADA!
Mejla John på: john@creativedatabase.se och kika in Creative Database hemsida