Bild: á la London

 Bild: á la London

Intervju

Hej vad gör ni Mattias och Therese?

Publicerat 2020.04.20

    à la London är ett ganska så känt inslag i Göteborgs vårbrus. Sedan 2010 har designmarknaden öppnat upp en marknadsplats för designer, konstnärer, hantverkare etc. på lite olika ställen i Göteborg, de senaste åren på Auktionsverket Kulturarena  Tredje Långgatan. I år fyller à la London 10 år och skulle fira stort men så kom Corona och det verkade som att det inte skulle firas alls, tills de kom på att de kunde köra marknaden online istället!

     

    Vi frågade grundarna bakom marknaden vad vi kan förvänta oss, om man får vara med och tusen andra saker.

     

    Hej Mattias och Therese, vad gör ni?

    - Just nu bakar vi tårta, slår in paket och blåser ballonger för att fira vår son som fyller fyra år i morgon. På grund av Corona kommer vi få skjuta på kalas så då får vi ösa på lite extra här hemma i stället så att det ändå blir mycket firande för honom.

     

    à La London Online för första gången, berätta hur kom ni på det?!

    - Vi skulle ha haft en jubileumsmarknad på Auktionsverket Kulturarena 24-26 april, men vi fick skjuta på fram den på grund av Coronapandemin. Då började vi fundera på hur vi kunde göra något annat för våra designers, som ju förlorar möjligheten att sälja sina saker hos oss. Vi kom fram till lösningen med en marknad på Instagram under hashtaggen #alalondonONLINEmarket. Det är en enkel lösning men vi hoppas att den kan ge många möjligheter.


    Hur går det till?

    - Grundtanken är att designers presenterar sina produkter och sig själva på Instagram och taggar inläggen med #alalondonONLINEmarket, det kan vara både bilder och videos, och några kommer att sända live. ”Besökarna” kan sitta hemma i soffan, följa flödet för hashtaggen och köpa nytänkande, unik design direkt från små, kreativa företag. Så tänk en vanlig marknad, fast på Instagram.

     

    Vad blir er roll?

    - Vår roll är att sprida marknaden, men också att lyfta designers. Det gör vi på lite olika sätt. Till exempel kan man inför marknaden vinna fina priser från våra designers i våra Instagramtävlingar på @alalondon.

     

     Vad är det för företag som kommer vara med? Som ni känner till, antar att det kan dyka upp massor som inte anmäler sig?

    - Många av de designers som skulle ha varit med på jubileumsmarknaden är med, men också många designers som varit med tidigare. Vi vet också att det kommer att finnas med en del nya designers för oss. Och ja, det kommer säkert att finnas med designers som hakar på utan att vi vet om det, men i den här krisen är det många som är hårt drabbade och kan vi hjälpa fler är vi bara glada.

     

    På tal om det, får alla som vill vara med och ska man i så fall anmäla sig på något sätt hos er ändå eller är det bara att gå loss på #alalondonONLINEmarket?

    - Vi uppskattar så klart de som hör av sig och säger att de är med. På så vis kan vi ge dem lite extra information. Men marknaden är öppen för alla som arbetar med småskalig design.

     

    Förut har ni tagit en avgift av utställarna, hur blir det nu?

    - Den här gången blir det helt gratis att vara med. Vi gör den här marknaden pro bono och tjänar ingenting på den. I sådana här kriser behöver alla hjälpa till med det man kan för att stötta drabbade i samhället. Det här är det vi kan och många små, kreativa företag är hårt drabbade. Genom onlinemarknaden kan även andra stötta våra designers.

     

    Vi tycker att oberoende designers är viktiga och vill att de ska finnas kvar, därför vill vi göra det här för dem. Think big shop small har länge varit vårt motto, nu är det viktigare än någonsin.

     

    Det är underbart att ni gör det online istället, vi gillar det. Lycka till!

    - Tack så mycket!

     

    Datumen är 24-26 april #alalondonONLINEmarket