Bild: Ouch

 Bild: Ouch

Intervju

Hej vad gör ni Ouch?

Publicerat 2019.04.26

  • Design
  • Göteborg
  • Grafisk design
  • Intervju

Vi fick nys om att grafiska formgivarna Jörgen Nordqvist och Amanda Kallin slagit sina påsar ihop under namnet Ouch. Spännande att få redan lite om bakgrunden till sådana företagsbildningar tänkte vi, och haffade duon för några frågor om grafisk design-business och annat!

Hej vad gör ni Ouch?
Just nu försöker vi bestämma oss för om vi ska ha såpat trägolv eller ett klassiskt laminatgolv i studion. Nästa steg är att börja kolla på vilka stolar som passar till det, två små evighetsprojekt kan man säga. Vad vi borde syssla med för att inte gå i konkurs innan vi ens kommit igång är grafisk design, kort och gott.

Ni har precis slagit era påsar ihop och startat en designbyrå (snart alltså även med kontor, golv och stolar i centrala GBG). Hur kom det sig att ni, som bägge främst jobbat som egna företagare tidigare, bestämde er för att två skulle bli en?
Våra vägar korsades egentligen av en ren slump. Men vi upptäckte snart att vi har många gemensamma nämnare när det kommer till synen på grafisk design. Vi beskriver oss gärna som en popduo med unikt sound, och inte ett coverband på after ski. Efter ett par gig tänkte vi nog båda att "äh, vafan vi kör!". Den sociala biten som kommer med en kompanjon och potentialen för att ta sig an större projekt var också lockande faktorer.

Grafisk design är det ni fokuserar på, eller närmare bestämt graphic, graphic design” som vi läste att ni sa nånstans! Berätta gärna mer om vad denna grafiska grafiska design är!
Haha, det var en branschkollega som la den kommentaren i ett möte och vi anammade det direkt. Vi har fokus på idé, typografi och materialval, vilket på något sätt är själva grundpelarna i grafisk design.

Hur tar man sig in som nystartad byrå på Göteborgsmarknaden vad gäller grafisk design? Vilka är de bästa kunderna (stora etablerade företag, kulturinstitutioner, startups, kunder på annan ort, något helt annat… ) ?
Intressant fråga, det är något vi själva funderar mycket över också och inte har svaret på, ännu. En bra grej tror vi är att försöka skapa roliga samarbeten med företag i samma bransch, snarare än att se dem som konkurrenter. Vi ser även en lucka mellan enskilda kreatörer och byråer och där vill vi ha en hand i varje syltburk genom att ha både egna kunder och samtidigt gå in som underleverantör för större byråer.

Vilket är det bästa argumentet för att betala för en riktigt duktig designers tjänster tycker ni?
För oss är grafisk design inte svårare, eller lättare, än en riktigt bra idé. En duktig designer skapar idéer som är slitstarka och applicerbara på en massa olika sätt oavsett om det gäller att ta fram en ny logotyp eller formgivning av en bok och på så sätt hjälpa kunder att visuellt kommunicera sitt varumärke eller sin produkt. Och det är där problemlösningen kommer in, att hitta just den där idén som funkar. Hand i hand med det kommer också visuell hållbarhet – det vill säga att arbetet i sig ska hålla ihop, hålla över tid och hålla hög kvalitet – vilket lönar sig såväl kommunikativt som ekonomiskt. Det blir prisvärt i slutändan helt enkelt.