Bild: Christer Hedberg/Stendahls

 Bild: Christer Hedberg/Stendahls

ADA gör

Reklambyråer letar nya talanger i förorterna

Publicerat 2018.04.27

  • ADA
  • ADA fokus: Etnisk mångfald inom kreativa näringar
  • Göteborg
  • Integration
  • Kommunikation
  • Reklam

I sommar testas initiativet GbgOpen, där gymnasieungdomar ska sommarjobba på några av stadens reklambyråer, ungdomar från Angered, Biskopsgården, Östra Göteborg och Tynnered är prioriterade för pilotprojektet. Syftet med GbgOpen är att göra kommunikationsbranschen tillgänglig för fler, bredda perspektiven och hitta morgondagens kreativa stjärnor. GbgOpen är ett samarbete mellan Göteborgs Stad och fem reklambyråer, yrkesskolan Yrgo och oss på ADA.

Reklambyråernas viktigaste tillgång är medarbetarna och deras talang. Därför är det viktigt för branschen att locka till sig talangfulla personer med olika bakgrund, kompetenser, erfarenheter och perspektiv. GbgOpen är ett konkret sätt att kunna öppna upp och visa hur reklambyråerna jobbar, och intressera fler att ge sig in i reklambranschen.
11 juni startar GbgOpen med en kickoff där ungdomarna får en introduktion till branschen. Därefter jobbar de i tre veckor på reklambyråerna med att ta fram en idé och formulera ett budskap, som i höst kommer förverkligas.

......................................................................

– Kommunikation är en av våra allra största förändringskrafter i samhället och ett affärskritiskt verktyg för näringsliv och organisationer. Därför är det så viktigt att locka alla typer av göteborgare till kommunikationsyrket, säger Susanna Glenndahl Thorslund, F&B.

– Att hitta in i den här branschen är inte alltid så lätt. Jag har själv upplevt hinder som tjej och förortskid med arbetarklassbakgrund. Det är ett första steg i den skillnad vi vill och ska göra genom att öppna upp branschen för fler perspektiv, säger Therése Bohlén-Kinn, Welcom.

– Att Göteborgs Stad dessutom har kunnat förse projektet med en anställd projektledare höjer kvaliteten och skapar långsiktighet i projektet. På det här sättet kan vi säkra den kompetens branschen behöver, säger Karin Persson, ADA.

– Vi testar projektformen i liten skala i år och säkerställer att allt lirar. Tanken är att vi nästa år skalar upp för att göra sommarjobbet tillgängligt för fler ungdomar, säger projektledare Melina Do Rosario.

– Mitt Livs Val tycker det här är en jättebra grej, och vi har varit med och spridit information om ansökan till ungdomarna vi träffar, säger Natalie Altun, Mitt Livs Val.

......................................................................

GbgOpen i korthet:
GbgOpen ger gymnasieungdomar möjlighet att sommarjobba på någon av stadens reklambyråer. Syftet är att bredda perspektiven och hitta kreativa stjärnor som kan skapa kommunikation som fungerar och förändrar.GbgOpen är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, yrkeshögskolan och kommunikationsbranschen. Tre ben som tillsammans kan hitta – och stötta – de nya medarbetare som branschen behöver.

Så fungerar det:
• Tre veckors sommarjobb 11 juni till 29 juni.
• I år testas pilotprojektet med 21 st ungdomar.
• Ungdomarna jobbar på uppdrag av Göteborgs Stad och får kommunikationsuppgifter förankrade i verkligheten.
• Byråerna står för arbetsplats, resurser och insikt i sin bransch. På respektive byrå finns en ansvarig mentor.
• Skolan stöttar gymnasieungdomarna med coacher som själva studerar till kreatör, strategisk kommunikatör, projektledare eller designer.
• Praktikperioden kickstartas 11 juni med en team-byggande workshop som ger sommarjobbarna praktiska verktyg inför uppgiften.
• Sommarjobbet avslutas med att kommunikationslösningen presenteras för uppdragsgivaren.
• I september sjösätts idéerna i samband med Göteborgtriennalen.
......................................................................

De här byråerna och organisationerna står bakom:

Centrum för arbetsmarknadsanställningar, arbetsmarknad och vuxenutbildning, Göteborgs Stad
Aoki
Ehrenstråhle
Forsman & Bodenfors
Stendahls
Welcom
ADA
Yrgo

......................................................................

Frågor? Kontakta Karin Persson, ADA på karin.persson@adasweden.se / 0708-694232 eller projektledare GbgOpen: Melina Do Rosario på melina.gbgopen@gmail.com / 0735-36 20 16

Eller välkommen på pressträff den 3/5 kl 17-19 på Kompetenscenter Angered, Angeredsvinkeln 23, vån 3.

......................................................................

GbgOpen sker naturligtvis i nära samarbete med, och med stor inspiration av, syskonprojektet #sthlmop som i sommar går in på sitt fjärde år.