Bild: Helena Baude

 Bild: Helena Baude

Omvärlden

Tre spaningar från SXSW 2019

Publicerat 2019.04.01

  • Branschspaning
  • Föreläsning
  • Innovation
  • Inspiration

South by South West (SXSW) kan bäst beskrivas som världens största framtidsmässa inom teknik, musik, film, design, politik och interaktiva medier. Hundratusentals människor från världen över reser till Austin för att under en vecka ta del av samtida och framtida spaningar och upplevelser. Att åka till SXSW är att bli uppdaterad på vad som händer just nu. Men alla kan såklart inte åka. Här levererar därför Helena Baude, art director på Gullers Grupp, tre insikter från SXSW 2019 för alla att ta del av.

Från AI till EQ
Utvecklingen av AI går fort. Men hittills har fokus legat på att höja maskinernas IQ snarare än EQ. Kanske kommer maskinerna aldrig att få ett eget medvetande – men de kommer snart att förstå att vi har ett. Den dag maskinerna kan uppfatta och förhålla sig till människors känslor kommer smarta städer, smarta hem, smarta bilar och superappar att få en helt ny innebörd. Pamela Pavliscak, futurist och grundare av Change Sciences, talade bland annat om att maskinerna snart kommer veta mer om våra känslor än vi själva och att detta kan ske redan 2022. Pavliscak tog Toyotas AI-koncept som exempel på hur emotionell intelligent design kommer att skapa helt nya möjligheter för framtida produkter. Bessie Lee, grundare av företaget Withinlink, berättade om utvecklingen i Hangzhou som ska bli en av världens smartaste städer. Här designas trafikflöden och trafiksäkerhet och allt annat med hjälp av AI och emotionell design från grunden. Råkar du ändå vara i Kina så passa på att besöka världens första AI hot pot-restaurang i Peking. Här fixar robotarna både maten och servicen.

Att göra skillnad på riktigt
De senaste åren har allt fler varumärken och kampanjer blivit politiska. Men nu duger det inte längre att bara ta ställning – företagen måste även lösa frågan de driver. I seminariet Ethical shopping – why good intentions go bad tog talarna upp bl a Nudie Jeans som ett exempel på ett företag som har lösningen i sitt DNA. Genom sin produktion och sina repair shops lyckas Nudie leva sitt budskap.

Om skiftet från syftesdrivet till lösningsdrivet pratade även Joy Howard, Chief Marketing Officer på bildelningstjänsten Lyft. Liksom många teknikdrivna företag leds Lyft av ingenjörer, som ju i regel inte kan låta bli att lösa problem. Howard berättade att när fler företag erbjuder car sharing är risken stor att kringdrivande taxibilar skapar trängsel i stadskärnan. För att komma tillrätta med problemet ser Lyft till att förarna inte cirkulerar i väntan på körningar. De arbetar också med att elektrifiera sin bilflotta, och har genom avtal med vården lyckats skapa effektivare och tillgängligare sjukvårdstransporter.

Kort sagt: företag som Lyft och Nudie löser inte problemen för att de måste, utan för att de kan. Och de gör det tvärs över det politiska fältet.

Från Mars till Göteborg
Bjarke Ingels
är arkitekten som designar byggnader och städer för andra planeter. Bland annat bygger han prototyper för en Marskoloni i Dubais öken. Ungefär så här resonerade Ingels under SXSW: Om vi lär oss att bygga städer på Mars kan vi ta med oss kunskaperna till vår gamla planet och radikalt förändra hur vi lever. Samtidigt genomför Ingels ett parallellt experiment: en helt flytande stadsdel med 288 koldioxidneutrala boenden – i Göteborgs hamn. URBAN RIGGER-projektet är dels ett försök att lösa den globala bristen på studentboenden, dels ett lärprojekt för att se hur städer kan byggas i extrema miljöer. Säga vad man vill om Ingels gränsöverskridande revolutionära projekt, men det är tydligt att klimatförändringarna kommer att kräva kreativitet och anpassningsförmåga. Lyckas vi kanske vi inte ens behöver fly till Mars?

-

Helena Baude, art director på Gullers Grupp

-

Vill du hör mer om kaoset, konsterna och konversationerna på SXSW 2019? Anmäl intresse till frukosten med Gullers Grupp den 9 april. Mer info finns här.