Intervju

Ulla Johansson

Publicerat 2008.04.23

    Vi har pratat med Ulla Johansson, läs mer om henne och den spännande nya utbildning hon drar igång som ett samarbete mellan Handels och HDK.


    Hej, vad gör du?

    Det kan man fråga sig, en blandning av samhällsvetare, arkitekt och ekonom. Jag är docent i företagsekonomi och föreståndare för Business & Design Lab. Jag är också nybliven Göteborgare och Öckeröbo. Och så är jag farmor till tre små Göteborgare – den stora anledningen till att jag vill jobba här i staden.

    Kan du inte berätta lite mer om Business & Design Lab?

    Det är ett strategiskt projekt vid Göteborgs universitet, ett samarbete mellan HDK och Handels.
    Vi har tre uppgifter; forskning i gränslandet mellan design och företags ekonomi, bygga upp undervisning för designer och ekonomer samt syssla med experimentell verksamhet som gynnar den regionala utvecklingen.

    I höst startar ni en utbildning, vad lär man sig där?


    Designerna lär sig att bli bättre designers samt att bli bättre på ekonomi och affärsmanaskap
    Ekonomerna lär sig att bli bättre ekonomer samt att förstå design och de kreativa industrierna.
    Studenterna läser sådana kurser som Design & marknadsföring, Design, strategi och innovation samt Design & redovisning.
    Undervisningen är problembaserad så att man kan ta till vara både egna och varandras tidigare kunskaper. Detta är viktigt eftersom vi tar in studenter som läser heltid och yrkesverksamma som läser deltid. Vi tror att detta är något som alla tjänar på. Utbildningen kännetecknas också av en stark och utmanande verklighetsanknytning med många projekt tillsammans med företag och organisationer i regionen. Det tredje terminen arbetar man helt som utvecklingsenheter med företag man skriver kontrakt med samtidigt som man får kontakt med den internationella forskningsfronten genom lärare och rådgivare.

    Vad kan man göra som utexaminerad från den?

    Ekonomerna kan jobba som design köpare, vi har för dåliga sådana i dag. De kan också jobba som ekonomer och projektledare inom den kreativa industrin. Designerna kan jobba som designer på mer strategisk nivå, och efter viss erfarenhet bli utmärkta ledare för designgrupper. De kan också jobba som projektledare och koordinatörer i olika utvecklingssammanhang. De fokusgrupper vi har haft med olika företrädare talar om att det finns ett stort behov av personer med den här utbildningen.

    Vi vet att ni har fått en stor donation från Söderbergsstiftelsen, vad skall ni göra med pengarna?

    Vi har fått 40 miljoner, och avkastningen på det ska gå till forskning i Design Management, ett litet område i gränssnittet mellan design och företagsekonomi. Dels en professur i Design Management och dessutom doktorandtjänster eller andra ändamål som främjar Design Management forskningen. Professuren kommer att utlysas ganska snart och blir det blir den första i Skandinavien. Den borde bli tillsatt inom ett år ungefär. Donationen gör skillnaden mellan projekt och kontinuerlig verksamhet med den kan vi lita på att vi är kvar vilket är mycket viktigt för forskningen.

    Vad behöver Göteborg mer inom området?

    Vi behöver fortsätta på den inslagna vägen med stor samverkan mellan de kreativa industrierna och forskning, och fortsatt forskning inom design och olika delar av företagsekonomin (tex design och branding som vi inte kommit igång med ännu). Göteborg börjar bli en kraft att räkna med inom Design Management forskningen. När vi var på konferens i Paris i förra veckan var vi åtta personer som presenterade sju olika paper. Inget annat universitet i världen hade en så stor grupp närvarande. Ett roligt bevis på att vi uppmärksammades var att när Karl Palmås skulle prata och väntade på att Göteborgarna skulle komma. Så frågade han var vi var (vi var redan där) ordföranden säger då med ett leende ”Oh the people from Gothenburg? They are all over the place!”

    Tack så mycket, ha det så bra och lycka till med utbildningen.

     

    Läs mer om Business & Design Lab här och mer om utbildningen här.