HOW TO MAKE MISTAKES ON PURPOSE

HOW TO MAKE MISTAKES ON PURPOSE

Publicerat 2013.11.08

HOW TO MAKE MISTAKES ON PURPOSE (HUR MAN GÖR MISSTAG MED FLIT) en Workshop av och med Laurie Rosenwald (amerikansk illustratör, konstnär och designer) på Konstepidemin!

Men vad är behållningen? Vad får man ut av den här workshopen? Jag garanterar att du kommer att överraska dig själv och alla andra. Dessutom är den helt enkelt kul.

Workshopen HMGMMF lever på muntliga rekommendationer. Vi är tveksamma till att beskriva den eftersom den bör vara en överraskning, den har ingen kursplan.

Några av dem som tidigare deltagit i workshopen kan nämnas: Google, Starbucks, AIGA New York, Art Directors Club, AIGA National Conference, RISD, Moore College of Art, Parsons School of Design, Brighton University, Camberwell (UK) Tyler School of Art, NYU, ArtCenter (LA), School of Visual Arts, AIGA Minnesota, AIGA Nebraska, AIGA Pittsburgh, Iceland Academy of Art, Beckmans, Konstfack och HDK.

HUR MAN GÖR MISSTAG MED FLIT

Detta är INTE en kreativitets-workshop. Att försöka vara kreativ fungerar ungefär lika bra som att försöka vara charmig. Workshopsdeltagarna är ombedda att respektera “omertà”, maffians tysthetslöfte.

En dag gick Georges de Mestral ut på skogspromenad. Några kardborrar fastnade på byxan.Han började flytta omkring dom taggiga blommorna och tänkte: “Vad skulle det kunna bli av det här?” Och så kom kardborrebandet till. Vad han INTE gjorde var att, sätta sig ner vid ett tomt skrivbord och tänka. -Vad vår värld behöver är ett bättre sätt att fästa ihop grejer på, nu ska jag vara kreativ! Att försöka vara kreativ fungerar ungefär lika bra som att försöka vara charmig. Penicillin, Viagra och Post-it-lappar allt är exempel på en lycklig slump.

Men hur gör man misstag med flit? Det är precis vad vi gör i workshopen. Det handlar inte om att acceptera sina misstag, vi gör dom verkligen med flit. Den här workshopen har skribenter, filmskapare, musiker, marknadsforskare, försäljare, mäklare, finansiärer, webansvariga, svensk kunglighet och mammor deltagit i, alltså alla tänkbara yrkesinriktningar. Alla kan vara med. Den är inte bara till för designers, uppfinnare och liknande. I Kanada dök det upp en flock älgar.

I varje jobb vill man förkovra sig, vara kreativ. Alla vill vi göra bra grejer. Men när man verkligen försöker, fokuserar på att vara duktig, därmed skapas stress. Mönster upprepas när man försöker. Datorer, vi är alla användare av dom. Datorer gör inga misstag och det är synd för misstag är något där nya och friska idéer uppstår. Som en blixt från en klar himmel.

I workshopen kommer vi loss från våra rutiner – där finns ingen problemlösning, ingen kritik och inga sätt att misslyckas på. Folk skapar nya saker och får oväntade idéer.

‘Misstag-workshopen' har bland annat hållits för följande företag, alla av dem är aktiva i utvecklingsarbete, branding, marknadsföring, media och utbildning:

STARBUCKS http://www.starbucks.com GOOGLE http://www.google.com/about/company/ IKEA http://www.ikea.com AIGA New York http://aigany.org Art Directors Club http://www.adcglobal.org WHITE ARKITEKER http://www.white.se/en/ SEED http://seedmagazine.com brandtrust http://brandtrust.com 3rd ward http://www.3rdward.com AIGA http://www.aiga.org IDSA http://www.idsa.org psfk http://www.psfk.com kolla! http://kolla.se/2012 american greetings http://www.americangreetings.com.

Datum: 2013.11.08

Tid: 14:30

Plats: Konstepidemin vid Linnéplatsen

Arrangör: Konstepidemin

Webbsida: http://www.konstepidemin.se/