Obscure Territories – Inception — Eliska Kovacikova
Publicerat 2024.09.06
Obscure Territories – Inception är en mixed-media, platsspecifik installation inspirerad av stadslandskapets dolda element. Detta projekt är en debututställning av konstnärens forskning i underjordiska utrymmen, bunkrar och skyddsrum.
Genom samspelet mellan form, material och ljud utforskar konstnären en korrelation mellan utställningsplatsen, dess styrkor och svagheter och betydelsen av en bunker som en metafor för skydd men också en påminnelse om kontinuerlig hot och inkräktares närvaro.
Delar av forskning och utveckling av detta projekt genomfördes med stöd från Stiftelsen Längmanska Kulturfonden.
FÖRDJUPANDE TEXT Underjordiska utrymmen är allestädes närvarande och kan framkalla motsägelsefulla tolkningar. Å ena sidan är de dolda från dagsljus, utstrålar en mörk energi förknippad med hemlighetsmakeri, fara och död. Å andra sidan kan källare, tunnlar och tunnelbanestationer fungera som tillflyktsorter i farliga tider. Att befinna sig djupt under jord är också en hemlig plats, fri från satelliter och ny teknologi.
Genom att observera Stockholms underjordiska utrymme, särskilt platser där naturliga stenytor dominerar, blir likheten med grottor uppenbar. Dessa naturliga underjordiska kammare har spelat en viktig roll i människans historia, grottans betydelse i filosofin och det västerländska tänkandets historia. Platons grottliknelse har påverkat otaliga tänkare och filosofer genom århundradena och gör det fortfarande idag.
Reflekterar man över grottor som utrymmen i relation till dagens urbana miljöer uppstår en annan jämförelse med bunkrar. En bunker är ett fascinerande utrymme som också framkallar motsägelsefulla tolkningar. Som ett förstärkt underjordiskt skyddsrum är dess syfte vanligtvis att skydda människor under krigstid. Samtidigt som det erbjuder ett utrymme att gömma sig i vid behov, och ger komfort och säkerhet, fungerar det också som en påminnelse om ständig hot, rädsla för vad som kommer och osynlig fara. Bunkrar är byggda för tillfälliga vistelser; paradoxalt nog är de konstruerade för att hålla för evigt. Dessa motståndskraftiga strukturer kan ses som tidskapslar och kan lätt bli bostadsutrymmen under en obestämd tid. Invånarna i bunkrar har minimal kontakt med världen utanför, vilket isolerar dem från verkligheten. Dessa grav-liknande utrymmen förvandlar den yttre världens bekantskap till något kusligt, en föraning om något okänt men som ändå finns i förnimmelsen. De erbjuder en destabilisering av bekantskapen som en rumslig upplevelse.
Genom att reflektera över dessa aspekter blir denna utställning ett experimentellt samspel där utställningsrummet ’Pannrummets’ attribut sätts i relation till bunkrar och deras metaforiska tolkningar. Det ursprungliga syftet med Pannrummet, specifikt designat för att skydda mot spridning av brand genom att hålla energi/eld inne, är i linje med principen för bunkrar men också det motsatta – för att hålla faran utanför rummet i stället. Den ogenomträngliga kvaliteten hos båda utrymmena är dock sårbar för tidens inverkan.
ELISKA KOVACIKOVA Eliska Kovacikova är en slovakiskfödd konstnär verksam i Stockholm. Hennes konstnärskap kretsar kring tid och utrymme, i ett försök att tänja dess gränser och genomlysa dess olika lager.
Kovacikova är utbildad inom grafik och tryckkonst, men expanderar sitt arbete till ett antal andra medier, som teckning, skulptur, ljud och större platsspecifika installationer. Hon intresserar sig särskilt för landskapet och inte minst det urbana, hur det utvecklas och förändras. Mer än att fokusera på den observerbara staden, dess skalor och volymer, så lyfter hennes konstverk fram mellanrummen, mellan hus, kroppar och natur, i vilket staden uttrycks som en mötesplats mellan polära krafter, mellan skapande och destruktivitet. Stadens energi är som en spöklik energi som blir kvar på platsen i väntan på att avläsas.
Hennes arbeten tar ofta plats som storskaliga platsspecifika installationer i okonventionella material och tryckmetoder. Kovacikova är utbildad vid Academy of Fine Arts and Design i Bratislava, Slovakien, samt deltagit i studier i Finland, Litauen, Ryssland och vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hennes verk har presenterats på separat- och grupputställningar i Sverige och utomlands.
Datum: 2024.09.06
Tid:
Plats: Galleri Konstepidemin
Arrangör: Konstepidemin
Webbsida: https://konstepidemin.se/kalender/obscure-territories-inception/