Påverka din omgivning med Augmented Reality
Publicerat 2024.03.22
Är du nyfiken på den senaste tekniken inom visuella yrken? I denna andra kurs inom design och teknik får deltagarna får lära sig göra sina egna bildfilter som kopplas till fysiska platser och objekt. AR är en integrering mellan användarens digitala information med omgivningen runtomkring. Till skillnad från VR som är en helt artificiell miljö så adderar AR ett lager till omgivningen i realtid. Kursen erbjuder:
- Introduktion till AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och MR (Mixed Reality)
- Grundläggande kunskap i nodbaserad programmering och interaktionsdesign
- Introduktion till enklare 3D-modellering, fotogrammetri och arbete med 360-bilder
- Introduktion till programmet Meta Spark Studio och hur man publicerat ett AR-filter
- Kunskap att "placera" 3d, bild och ljud i fysiska/verkliga miljöer
Lärare: Jonas Johansson
Jonas Johansson är utbildad vid Linköpings Tekniska Högskola och Hyper Island. Han har arbetat som designer i Tokyo, Montreal, London och Stockholm. I sin egen studio utforskar han mötet mellan människa, maskin och natur med ljus som återkommande medium. Jonas är lektor på Beckmans designhögskola och undervisar och handleder utöver det på en rad institutioner. Jonas pedagogik har design med teknik som utgångspunkt — från digital anpassning av form, produktutveckling till interaktiva installationer. Han driver residenset Visualia i Halland, samt det nordiska nätverket Nordic Audiovisual Artists som arbetar med att främja gränsöverskridande audiovisuell konst.
”I den här kursen kommer deltagaren få en praktisk introduktion till produktion av AR-filter i programmet Meta Spark Studio samt en inblick i hur det med enkla medel går att förändra och förvränga sin omgivning.” Jonas Jonasson
Datum: 2024.03.22
Tid: 14:00
Plats: Hantverkargatan 45 k, Stockholm
Arrangör: Svenska Tecknare