
Skolan, en demokratisk plattform? Om vikten att bredda den kulturella representationen i undervisningen
Publicerat 2016.11.30
Hur kan skolan vara en mer inkluderande plats för de unga som idag känner sig i underläge på grund av sin kulturella bakgrund? Hur kan du som lärare med enkla grepp vidga representationen i valet av litteratur, förebilder och exempel?
Varmt välkommen till en halvdags fortbildning om hur skolan kan erbjuda en inkluderande undervisning och erbjuda bättre förutsättningar för alla sina elever oavsett tillhörighet. Fortbildningen vänder sig i första hand till verksamma lärare och arrangeras av Röhsska museet i samarbete med This is Sweden – ett multidisciplinärt projekt grundat av syskonen Ana och Pablo Londono. Syftet med projektet är att skapa samtal kring frågor om identitet, nationalitet och kultur utifrån en kreativ plattform.
Tid: Onsdag 30 november klockan 9.00–12.15 Plats: Röhsska museet
Program: •Registrering Vi bjuder på kaffe och fralla. •Föreläsning: This is Sweden Ana och Pablo Londono berättar om This is Sweden och om vad representation har betytt för dem. •Kulturell appropriering, rasifiering och intersektionalitet Har du koll på din pk-ordlista? Vad betyder orden egentligen? Med utgångspunkt ur debatterna kring Tintin, Pippi Långstrump och Kungliga Operan med flera, reder vi ut begreppen. •Hur kan flera röster släppas fram? Workshop och handfasta råd för hur skolan med enkla medel kan vidga representationen i valet av litteratur, förebilder och exempel. •Reflektioner och frågor
Anmäl dig till louise.brannstrom@kultur.goteborg.se Kontakta Louise Brännström för frågor på 031-368 31 59, louise.brannstrom@kultur.goteborg.se
Kostnadsfritt seminarium. Avgift utgår med 500 kronor vid avanmälan samma dag.
Arrangeras av Röhsska museet i samarbete med This is Sweden.
Datum: 2016.11.30
Tid: 09:00
Plats: Röhsska museet
Arrangör: Röhsska museet och This is Sweden
Webbsida: http://rohsska.se/besok-rohsska-museet/valkommen-hit/13622/