
Workshop på Röhsska: Hiv i media och populärkultur
Publicerat 2013.02.26
Hur har hiv och aids har porträtterats i media och populärkultur under de senaste 30 åren? Med exempel från film, stå upp-komik, konst, mode och reklam ges en nyanserad och mångfacetterad bild av sjukdomen och hur populärkulturen relaterat till hiv genom tiderna. Vi problematiserar utifrån mediabilder, missuppfattningar och tabun och visar hur informationen kring sjukdomen förmedlats, vilka röster som bildat opinion och vilka röster som polariserat denna bild. Hur ser kopplingen ut mellan kultur och stigmatiserade grupper? Vad har liemannen, Tom Hanks och The Simpsons med vår bild av aids att göra? Vem och vilka har använt sjukdomen för att driva sina åsikter i mediedebatten? Vad kan en missriktad kampanj få för konsekvenser och vad har medierna för ansvar för vad de skriver om?
Kvällens föreläsare och workshopledare är den kulturella tankesmedjan Press som arbetar med superhybriditet inom populärvetenskap och populärkultur. På Röhsska museet undersöker de hur hiv/aids skildrats och yttrats sedan tidigt 80-tal fram till idag. Deltagarna i workshopen får ta del av research på en allmängiltig nivå. Google, YouTube och Wikipedia ersätter institutionaliserade verktyg och tillvägagångssätt. Press består av Anders Johansson, John Ludvigsson och Max Ronnersjö.
Datum: 2013.02.26
Tid: 18:00
Plats: Röhsska museet, Vasagatan 37-39 Göteborg
Arrangör: Röhsska museet
Webbsida: http://rohsska.se/2003/