Bild: Vipin Baliga genom Flickr/CC (beskuren)

 Bild: Vipin Baliga genom Flickr/CC (beskuren)

ADA TYCKER

Vad är egentligen en kreatör?

Publicerat 2015.04.28

  • ADA

ADA vänder sig först och främst till kreatörer inom form och kommunikation. Vilka är då de? Först vill vi bara säga att det förstås inte bara är kreatörer som är kreativa. Kreativitet är en del av att vara människa som alla har och som vi använder oss av varje dag. Sen kan man vara mer eller mindre kreativ.

Kreatörerna är de som skapar verken som ligger till grund för branschen. Begreppet uppstod inom reklambranschen för att skilja dem med ansvar för kundkontakt, ledning och annat från de som var mer handgripligt inblandade i den kreativa processen att tänka ut och skapa annonserna etc.

I modebranschen är det designern som brukar räknas som kreatör och i konstbranschen konstnären. Sen finns det en hel del luddighet. En curator eller utställningsproducent inom konstvärlden ses till exempel allt oftare som en kreatör den också; rollen har utvecklats.

Samma mönster kan man se inom musikbranschen där musikern är den traditionella kreatören men där dj:n allt oftare också betraktas som kreatör.

Inom arkitektur är arkitekten kreatören. Men inte alltid, går tex en arkitekt över till stadsbyggnadskontoret för att hantera bygglovsärenden upphör hen att vara kreatör. Samma med en AD som blir VD.

På ADA har vi en regel: Vi skulle aldrig säga att någon som känner sig som kreatör inte är det. Och det finns ett talesätt angående vem som är kreatör: If they think they are, they are.

Också Kreativa näringar…

Lika lite som det bara är kreatörer som är kreativa så är branscherna inom kreativa näringar de enda som är kreativa. Den näringsidkare oavsett bransch som inte är kreativ har det inte lätt... Vi har ärvt begreppet ”Creative Industries” från UK och använder det då är det vedertagna begreppet. Man kan också tala om den kreativa sektorn. Man tar då med aktörer som myndigheter, museum och civilsamhälle som står utanför näringarna.

Man kan också höra att det kopplas ihop med kultur i begreppet KKN (Kulturella och Kreativa näringar). Man kanske också skulle säga konstnärliga. Men det viktiga är att man säger samma sak och att folk förstår vad man menar.

En förklaring till begreppet är att man har velat hitta den samlande punkten för ett antal branscher där den gemensamma beröringspunkten just är att man säljer sin kreativitet.

ADA fokuserar framför allt på branscherna inom kommunikation och form. Det inbegriper bland annat design, reklam, mode, arkitektur, foto, film, spelutveckling, konst och konsthantverk.

Kreativitet

Det finns på tok för mycket att sägas om det för att det ska få plats här. Vi utgår från att kreativitet handlar om nyskapande och problemlösning. Men det är ett sånt där område där det är bäst att inte skriva folk på näsan.

Istället försöker vi visa upp kreativitet och kreatörer från vår region och vi hämtar inspiration från omvärlden genom att hämta hit exempel och personer. Hör gärna av dig om det är någon särskild du vill att vi ska ta hit eller någon fråga du tycker är viktig.

Allt gott,
//Rasmus, ADA