En bildsökning på Ceci n'est pas une pipe. Foto: ADA
ADA gör
Är det en pipa?
Publicerat 2014.01.22
- ADA
- Göteborg
- Kommunikation
FULLSATT///FULLSATT///FULLSATT///FULLSATT///FULLSATT///
-En ADA-kväll om sanning och lögn i marknadskommunikation
Det har varit en del PR-bluffar på sistone. Så vi har lärt oss att allt inte är vad det ser ut att vara. Men reklam är inte konsumentupplysning. Ska man säga något vill man ju att folk ska lyssna. Och när man berättar en bra historia avslöjar man ju inte poängen det första man gör. Men ok, man får inte ljuga. Men bara skoja lite då? Eller undanhålla sanning? Och hur funkar medias roll när det blir en del av maskineriet?
Vi tar en kväll om lögn och sanning i marknadskommunikation. Det handlar om var gränserna går, när det är ok och vilka poänger som finns att göra.
----------------------------------------------------------------------
Vi börjar med en reflektion av Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Sen får vi tankar från tiden med Studio Total av Per Cromwell. Frida Boisen, chefredaktör på GT ger oss det journalistiska perspektivet på frågan. Och så blir det casevisning + diskussion kring Miss Skinny av kreatörerna bakom kampanjen, Pontus Caresten och Calle Österberg på Shout.
Efter pausen får vi höra Mike Bonnano från The Yes Men (som bland låtsats vara Exxon). Han pratar om sitt sätt att fixa världen med lögn och bluff, se gärna deras långfilm om du inte redan har gjort det.
----------------------------------------------------------------------
Det hela går av stapeln kl 18:00 den 5 februari i stora salen på Pustervik på Järntorget i Göteborg. Kvällen avslutas strax efter 21:00.
Det kostar ingenting men anmäl dig till info@adasweden.se så vi vet hur många som kommer. Och vänta inte, för platserna kan ta slut.
Dagen efter har vi sett till att några stycken får lite mer tid med Yes Men-Mike (först till kvarn). Säg till i din anmälan om du vill vara med på det också. Exakt tid och plats kommer, men det blir runt lunch inne i stan (Göteborg).
----------------------------------------------------------------------
Och apropå att det är svårt att lita på vad man läser nu förtiden så ger Oscar Svenäng, digital strateg på Spoon, oss bättre koll på den nya medielogiken med vår rykande färska branschspaning, Vem litar vi på?