Utblick

Att lyfta Danmark

Publicerat 2010.11.25

    Trots att Danmark har satsat 400.000.000 dkr på att stärka sitt rykte i världen har de inte lyckats lyfta sig på Nation Brands Index som mäter länders varumärken. Sverige leder bland de Skandinaviska länderna. En av förklaringarna anges vara att Sverige som storebrorland i Norden får cred för våra grannars prestationer. Många tror till exempel att Nokia, Lego, och Cerlsberg är svenska skapelser enligt Nation Brand.

    Torben Riis Larsen ph.d i national branding på CBS menar att svårigheten att få fart i varumärket Danmark kan ha att göra med den danska relationen till indvandring:
    - Man kunne måske have fået mere ud af at forbedre Danmark indefra via øget støtte til f.eks kulturelle ud eller bedre integration af indvandrere.

    Stig Helgens Binggeli vd på byrån Brandhouse säger tvärtom:
    -De er simpelthen ikke stolte nok over at være danske.

    Köpenhamn ligger däremot bra till. European Consumers Choice Awards har utsett Köpenhamn till bästa europeiska staden att besöka 2011 och New York Times placerar Köpenhamn på sin lista över 31 bra resmål 2010.

    Nu satsar Danmark ytterligare 210.000.000 miljoner dkr för att förstärka det danska varumärket.