Foto: ADA

 Foto: ADA

ADA gör

Början på ett recept

Publicerat 2015.11.16

  • ADA event
  • Inredningsdesign

Under Hundra Procent -en oberoende mötesplats för dig och för inredningsindustrin hade ADA ett samtal kring hur man når bättre resultat av mötet mellan kreatörer och producenter i möbelbranschen.

Vi hade bjudit Magdalena Svedlund vd på Inredia, Andreas Mattisson, sortiments- och produktutvecklingschef på Lammhults, Dag Klockby, vd på Gärsnäs och Kersti Sandin Bülow, professor i design på Carl Malmsten Furniture Studies inom Linköpings universitet. Victor Alm, inredningsarkitekt på Okidoki Arkitekter ledde samtalet.

Det här är vad vi kom fram till som början för ett recept för bättre resultat i mötet mellan kreatörer och producenter i möbelbranschen

++ Bra med ett rekommenderande produktråd med säljare representerade hos producenterna, men de bör inte vara inte beslutande.

++ Internationalisering, designers bör göra jobb utanför Sverige och producenterna bör ta in designers utifrån.

++ Bra med en stark och tydlig skandinavisk profil, men det betyder inte att man inte ska ta in influenser utifrån.

++ Bra att bygga förståelse mellan kreatörer och tillverkare genom konstruerade processer som till exempel X-WORKS 2.0 och Design Väst goes Tibro.

++ Använd gärna tävlingar och parallella uppdrag, men betala för tiden som folk lägger ner.

++ Kreatörerna skulle kunna bli bättre förhandlare. När du misstänker att det kan bli en liten men varumärkesbyggande serie, föreslå kontantersättning istället för royalty, eller be att få ta med rättigheterna för att kunna göra något annat av dem. Och använd branschförbundens jurister för att kolla igenom kontrakt.

++ Äldre och yngre designers skulle kunna samarbeta mer, ta del av varandras styrkor och erfarenheter, och till exempel lämna in gemensamma pitcher.

++ Det finns ett stort antal familjeägda möbelproducerande med äldre ägare som står inför ett generationsskifte. Företagen behöver nya ägare, designers skulle kunna gå in i ägandet. Här finns en otroligt stor möjlighet för designers att gå samman och köpa företag och samarbeta under en längre tid med de tidigare ägarna. Man tar tillvara på erfarenhet, kunskap och nätverk.

Du får gärna utveckla vår recept genom att maila oss vad du tycker.

 

Reflektioner från kreatörer som vi fått till oss efter samtalet:

- Branschen är mycket traditionell och fantasilös. Det finns ett enormt behov av att matcha fram superstjärnor som finns i musiken, film och modebranschen. Man borde kopiera arbetssätten hos mode, musik och film. IKEA är halvvägs. Om IKEA gjorde som HM och bjöd in en superdesigner så skulle de sälja otroligt mycket men det är lite emot IKEAS idé "billigt".

Att inte Lammhult eller Gärsnäs gör det är ofattbart. Misstänker att det beror på att de inte vill trampa sina anställda designer på tårna. Tänk om David Bowie ritar Gärsnäs nya köksstol. Hela världen skulle skriva om det.