Övrigt
Design, ny kategori i Eurobest
Publicerat 2008.08.19
Den 1-3 december äger den stora reklamtävlingen Eurobest rum på Berns i Stockholm. I år tar Eurobest, som tidigare var en nätbaserad tävling, formen av en reklamfestival som är tänkt att stärka den europeiska reklambranschen. Det kommer att bli seminarier av bland andra Daid Droga som ska tala om det digitala och integrerade lösningar som bryter ny mark.
En annan nyhet för årets tävling är att design tar plats bland kategorierna man kan tävla i, med underkategorierna Företags- eller märkesidentitet, förpackningsdesign och miljödesign (som i sin tur har ett antal underkategorier). Produkt- och arkitekturdesign ingår inte som kategorier, förutom när föremålen kan klassas i någon av ovanstående kategorier.
Deltagande bidrag bedöms utifrån kreativitet, originalitet, utförande och konsumentengagemang, och målet med hela kategorin är enligt Eurobest att fira hur kreativt användande av design påverkar konsumenter.
Festivalen är ett samarbete mellan Sveriges Reklamförbund och Cannes Lions.