Aktiviteter

Eftersnack om Framtid

Publicerat 2011.01.25

    Hur många visste i förväg hur stor påverkan datorer skulle få? Inte Facit i alla fall… Förstår vi effekten av vårt eget beteende i ett större perspektiv? Och hur kan de produkter och tjänster vi skapar och säljer bidra till den framtid vi vill ha?  

    Människan har länge försökt förutse framtiden, kollat på stjärnor, lyssnat på orakel och inte minst analyserat kaffesump. I mitten av 1900-talet var det militären som stod för framtidsspaning. I krig har det alltid varit viktigt att kunna förutse fiendens nästa drag. Idag svämmas vi över av olika trendrapporter av varierande kvalitet. Stor som liten snackar spaningar, och alltid är det något som är det nya svarta.

    Så här i början av året ger vi er ett seminarium som inte kommer att handla om trenderna för 2011 utan om hur man kan bygga beredskap för framtiden och hur man kan påverka den.

    Hur bygger man en trovärdig bild av framtiden? Vad kan man använda en sådan bild till som kreatör? Finns det en vision av framtiden bakom alla produkter och tjänster? Och kanske den viktigaste frågan av alla, hur tar man sin del av ansvaret för framtiden?

    Vi har satt ihop en panel med människor som arbetar med framtidsfrågor på olika sätt:

    _____________________________________________________________

    Rudolf Antoni, biträdande näringspolitisk chef på Fastighetsägarna, analytiker på SOM-institutet som samlat in data för forskning och trendanalyser sedan 1986. Hans har fokus på kultur och livsstil. Han är också en av författarna i antologin Framtiden är nu. När man planerar byggnader och stadsutveckling behöver man ta hänsyn till livsstilsmönster och omvärldsförändringar för 50-100 år framåt. Hur får man reda på hur det kommer att vara då, och hur använder man kunskapen i när man fattar beslut idag.

    _____________________________________________________________

    Elin Eriksson, student på sista året på master programmet Business & Design på HDK med bakgrund i reklambranschen. Hon är en, i en grupp av tre, som nyligen gjorde en omfattande trendspaning för designbyrån LOTS där framtidsperspektivet sträcker sig 10-20 år framåt i tiden. Elin pratar om varför man bör blicka framåt och hur man kan göra det.

    _____________________________________________________________

    Katarina Gröndahl, Art Director på Valentin & Byhr och grundare av Textival. Nu aktuell med kampanj för Göteborg Energi. Talar kring hur man gör reklam riktad mot samtiden men kopplad till framtidsstrategi och hur man som kreatör kan ta ansvar för framtiden i en bransch styrd av kundens önskemål.

    _____________________________________________________________

     Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria talar om hur den moderna människan allt mer har insett att hon med sina handlingar påverkar framtiden och det ansvar detta medför. Författare till bland annat I skuggan av framtiden och en av författarna i antologin Framtiden är nu.

    _____________________________________________________________

     Vi avslutar med en gemensam diskussion om framtiden. Vi träffas den onsdagen den 9 februari kl 17:30Avenyn 1. Dörrarna öppnar kl 17:00 och det finns käk för runt en hundring i Brasseriet om någon är hungrig. Det kostar ingenting, men anmäl dig till info.ada@businessregion.se innan den onsdagen den 2 februari.

      

    Eftersnack är ett samarbete mellan ADA och Business & Design Lab.