Foto: ADA
Utblick
Engelska erfarenheter
Publicerat 2012.10.02
ADA träffade John Newbigin häromdagen, mannen med det poetiska namnet kommer från Creative England och hade gott om åsikter kring hur man bäddar som bäst för utveckling inom kreativa näringar.
Han menar bland annat att superspecialiserade kluster i väldsklass är viktigt. Och att man ska passa sig för att försöka specialisera sig inom något område där man saknar historiska rötter.
Han menar att universitet och högskolor har en viktig funktion att fylla här. Deras utbildningar kan bidra till den kompetensutveckling som bygger ett specialiserat kluster om de används strategiskt.
Sen konstaterar han att storstäderna fortfarande är starka magneter för talang inom kreativa näringar men att landsbyggden kan öka i attraktivitet nu när man kan sköta så många jobb med en bra uppkoppling och en mötesdag i veckan.
Han menar att kreativa näringar och det mervärde de tillför ligger närmre innovation än underhållning. Och att det tidigare med begreppet upplevelseindustri var inte riktigt var så.
Han tycker att mötet mellan stora och småföretag är viktigt. De har mycket att lära av varandra och de kan byta tjänster med varandra.
Han snackade en hel del om upphandling och tycker att alla offentliga inköp bör göras av lokala aktörer. Och att det kan vara bra att dela upphandlingarna i delar för att göra det mer intressant för småföretag att delta.