Foto: ADA

 Foto: ADA

Aktiviteter

Få effekt

Publicerat 2010.03.31

    Igår talade AnnKi Bryhn Jansson från Insikt Analys Strategi AB på MAQS Advokatbyrå i Göteborg om medier och PR. AnnKi redovisade hur stor andel av befolkningen som idag använder olika medier. Det som är mest tydligt är att Internet har ökat stort. Vidare kunde man se en jämförelse mellan 1996 och 2008 där det visade sig att 1996 var Internet användningen 8% mot idag hela 92% och att mobiltelefonerna har gått från 50% till 98%. Andelen timmar som vi använder för olika medier har inte förändrats mycket men det har skett stora förändringar mellan medierna.

    Mediekanaler som kommer att öka är butiksreklam, webb-tv, internet och mobil. Det finns ingen statistik på hur många reklambudskap som träffar oss varje dag. För att ha en framgångsrik kommunikation krävs att man är konsekvent och att det finns relevans men också att man är överraskande och udda.

    Det finns olika anledningar till att konsumera medier och det är att den ger information eller underhållning. Och det finns två sätt att konsumera medier och det är antingen "framåtlutat" eller "bakåtlutat". Det är bra att tänka på detta när man tänker på vem det är man vill nå. AnnKi talade också helt kort om PR och vad man då skall tänka på. Det visades en film som har skapat reaktioner och det var Apoliva filmen. Hur agerar man när detta händer var också en punkt som diskuterades under seminariet.

    Nästa affärsseminarium äger rum onsdag den 21 april.