Övrigt

Fotbollstider och laganda

Publicerat 2006.06.12

    För några veckor sedan bjöd ADA in representanter från HDK, Centrum för konsumentvetenskap (CFK), Högskolan i Borås, Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg för att tala om framtiden och verkligheten.

    Under tre timmar diskuterades det bland annat om huruvida utbildning/forskning inom design och marknadskommunikation i regionen kan samlas kring en fråga som kan stärka den gemensamma konkurrenskraften nationellt/internationellt.

    Och ja, det fanns lyckligtvis fler än en fråga som de inbjudna deltagarna tyckte att man kunde samlas kring. Samarbete var en av knäckfrågorna. Västsverige har ett rykte om sig att vara bra på att samarbeta. Bilden utifrån är ofta att vi har en stor närhet till industrin och till varandra. Under samtalet sa en av deltagarna att; “Handelshögskolan i Stockholm har finansiärer, i Göteborg har man kontakter”. Å andra sidan påpekades det också att samarbete inte är speciellt unikt för den här regionen. Det finns fler regioner som samarbetar och som gör det bättre. Vi skall inte klappa oss på axeln ännu. Däremot kan man konstatera att vi har bra förutsättningar för att samarbeta. Vi säger att vi vill.

    Ytterligare en fråga som diskuterades under samtalet var om det finns något som kännetecknar utbildning/forskning inom design och marknadskommunikation i regionen. Återigen kopplade samtalet många gånger tillbaka till samarbete även om man också nämnde kvalitet och entreprenörsanda som något speciellt för den här regionen. Men sa att regionen är bra på att arbeta med hållbar utveckling. Vi behöver dock träna lite extra på frågan om vad som egentligen enar oss. Under mötet kom man fram till många saker som kännetecknar regionen men vad är det egentligen som enar oss?

    Vi har kanske en bra laganda i den här regionen, förmodligen, men det ger oss antagligen inte VM-titeln ännu. Frågan är om vi verkligen är beredda att arbeta för att få den?