Nyhetsbrev

Hallå Där Johnny Friberg!

Publicerat 2011.02.28

    Du basar för Child Culture Designutbildningen vid HDK som just nu visar Play och barnkonventionen på Röhsska museet. Vad vill ni berätta?

    – Vårt syfte med utställningen är dubbelt; dels att sätta fokus på leken, dels att belysa barns rättigheter. Utställningen är en del av resultatet från en kurs som heter Homo Ludens (”den lekande människan”). Att få leka är en rättighet och en kreativ kraft som kan vara helt uppslukande. Studenterna på Child Culture Design har skapat verktyg för leken. De har studerat FN´s Barnkonvention och valt ut var sin artikel och gestaltat och tolkat den. Därefter skapat en utställning som dessutom som vänder sig till barn.

    Child Culture Design är en ny utbildning på Masternivå. Snart examineras de första 12 studenterna. Du är den som utformat programmet, vilken är bakgrunden till att det kom till?

    – Idén väcktes redan i slutet av 1990-talet när jag arbetade på NCFL (Nordiskt Center för Forskning om Leksaker), men den gången lyckades vi inte hitta någon plattform. Men efter att vi fått finansiering av KK-stiftelsen tog programmet form. En designutbildning med denna speciella målgrupp i fokus, ger en möjlighet till fördjupning inom ett eftersatt område. Programmet lägger stor vikt vid att ge studenterna en bred och mångvetenskaplig kunskap om barns utveckling, lek, lekens redskap och barnens roll i vårt samhälle. Och därefter öva sig i att omsätta denna kunskap i designprojekt.

    Vem vänder sig utbildningen till?  

    – Programmet vänder sig till studenter från hela världen med skilda designmässiga bakgrunder. Just nu har vi studenter med kandidatexamen från industridesign, produktdesign, grafisk design, arkitektur, landskapsarkitektur, interaktionsdesign, textildesign och illustration. Man söker in med sitt intresse och fortsätter sedan fördjupa sig inom det.

    Vad kan man när man är färdig?

    – Efter examen kan man arbeta med allt som en designer kan göra. Dessutom kan man vifta med en specialistkompetens, en fördjupning inom området och en förståelse för designprocesser riktade mot målgruppen barn. Jag är optimistisk för framtiden, baserat på det stora intresse jag upplever från omvärlden. I stort sett varje vecka hör företag eller organisationer av sig till mig och vill samarbeta eller på något sätt komma i kontakt med studenterna.

     Hur ser den internationella bilden ut på det här området, finns det många liknande utbildningar?

    – Nej, det finns än så länge ingen utbildning som liknar vår. Vad som finns är en handfull utbildningar i leksaksdesign på några ställen i världen. Men de fokuserar på objekten, vi har en helt annan ingång. Vi bygger tillsammans en kunskapsplattform om barns perspektiv. Skaffar oss speciella glasögon genom vilka vi tittar på kontext och designuppdrag. Vår utbildning saknar den traditionella fackindelningen och har dessutom ett, för konstnärliga utbildningar, ovanligt stort teoretiskt innehåll. Tillsammans med fokuseringen på lek ger det HDK en unik utbildning i världen. Våra studentgrupper kommer från olika intressemässiga och kulturella sammanhang. Idag kommer ungefär hälften av studenterna från Sverige och hälften från andra länder, exempelvis Tyskland, USA, Kina, Taiwan, Sydkorea, Iran och Thailand.

    Hur har de första 1,5 åren avlöpt, har allt utvecklats som förväntat?  

    – Den allra första årskullen av studenter gör just nu sina examensarbeten. Jag är mycket spänd över både deras arbeten och hur det skall tas emot av arbetsmarknaden. Av flera skäl har det gått över förväntan. Vi hade ett mycket stort antal sökande vid förra antagningen vilket var mycket trevligt och kanske en aning oväntat. Intresset från omvärlden är en annan del av den positiva utvecklingen. Kurserna och kursplaner genomgår kontinuerligt små förändringar för att möta studenterna synpunkter från utvärderingar. Jag har haft stora förväntningar kopplat till ett längre tidsperspektiv, men ser att det redan nu fungerar bra.

     

     

    Tack!

    // Nyhetsbrevsredaktionen genom Anna-Stina Lindén Ivarsson

     

    Läs mer om utställningen här.