Bild: Veronica Rönnlund
Nyhetsbrev
Hallå där Nanette Espinasse!
Publicerat 2013.05.01
Nanette Espinasse, verksamhetsledare för Marketplace Borås. I år arrangeras Modebranschens dag i Borås den 28 maj, istället för som tidigare, i Stockholm.
Vad gillar du flytten av dagen till Borås?
- Vi är såklart väldigt glada för att branschen har fått upp ögonen för att vi satsar väldigt hårt i den här regionen på textil- och modeindustrin.
Har du varit inblandad i beslutet?
- Nej inte direkt, men vi har ju arbetat för det. Vi är många som jobbar mot samma mål här i stan. Inte bara Marketplace Borås, här finns också BoråsBorås AB, liksom högskolan och staden Borås. Alla driver samma frågor om att utveckla textilindustrin.
Är ni speciellt bra på att samarbeta i Borås?
- Ja det tycker jag. Det finns en positiv och öppen företagskultur här. Folk är beredda att dela med sig, även de stora företagen. Jag tror de nya kommunikationsverktygen, som sociala medier, har inneburit många bra saker. Som den ökade transparensen. Det är svårare att ”komma undan” idag, det är alltid någon som ser dig. Det gör också att vi blir mer öppna.
På Modebranschens dag talar du under rubriken Nordens ledande designkluster - så skapas en samlingspunkt för svensk textil - och modeindustri. Är verkligen Borås centrum för modehandeln i Norden?
- Ja, det tycker jag. Borås har egentligen aldrig tappat den positionen. Tar man med kringliggande industri, allt från logistik till affärssystem som rör mode, kan vi stå för det. När alla har samma målbild blir man otroligt stark. Det finns cirka 1000 textil- och modeföretag i den här regionen. Vi har flera textila utbildningar, Textilhögskolan, Textilmuseet och dessutom politiker och ett näringsliv som stöttar utvecklingen. När Textile Fashion Center invigs i höst, blir vi svårslagna. Borås och boråsaren äger ett speciellt textilt DNA, och det är vi stolta över. Textilbranschen ligger så nära alla här. All spetskompetens finns på samtals avstånd. Det är unikt, och det påpekade ju också David Jones när han var här tidigare i år.
Vad har annars Borås som inte Stockholm har?
- Jag tror vi har ett väldigt gynnsamt affärsklimat. Här finns en öppenhet för samarbeten och en stark entreprenörsanda. Och en stark vilja att driva lönsamma företag – inte bara creddiga. Sedan är det lätt att trendspana i Borås, innevånarna här är generellt trendkänsliga. Vi vill vara ett naturligt komplement till Stockholm och ser oss som samverkanspartner i en global miljö.
Fotnot //
Modebranschens dag arrangeras den 28 maj på Kuben Navet i Borås, av branschtidningen Habit Sko & Mode, i år i samarbete med bl a BoråsBorås AB. Hela programmet hittar du här. Marketplace Borås är en affärs- och nätverksplattform för samverkan mellan näringslivet, Borås Stad och högskolan i Borås. Mer info här.