Nyhetsbrev

Hallå Där Karin Stenmar!

Publicerat 2010.01.28

     Varför åker du till Köpenhamn den 9 december?

    - Därför att jag ska delta i årets viktigaste mode-event i samband med klimatmötet. Bland annat kommer jag förhoppningsvis få veta mer om hur H&M resonerar när det  gäller miljö- och etikfrågor. Ingrid Schullström, CSR-ansvarig på H&M, är bara en av många viktiga talare då den nordiska modebranschen arrangerar en stor konferens, Fashion Summit, på Operahuset i Köpenhamn. Alla är där. Till exempel Christian Kemp-Griffin från Edun, Bonos modeföretag, Laurent Claquin från PPR Group och Vanessa Friedman, som är modeskribent på Financial Times. Att man kommer att tala ekonomi, miljö och modeindustri är intressant. Det är ju där skon klämmer ...

    Du är själv drivande i det göteborgska textilföretaget DEM Collective, som bland annat har egna syfabriker på Sri Lanka. Ni jobbar ekologiskt och med fair made produktion. Vilken är din roll i detta sammanhang?

    - Den nordiska modebranschen driver tillsammans ett projekt, NICE (The Nordic Initiative Clean and Ethical), som arbetar med etik- och miljöfrågor. Jag representerar vårt företag i ett Advicery Board för NICE. Här sitter representanter för ett tiotal av Sveriges ledande modeföretag, till exempel Acne, Odd Molly och Gina Tricot. Det är ett slags rådgivande organ där man utbyter erfarenheter, ger och får kunskap. Ett kontaktnät. Det är NICE som arrangerar konferensen i Köpenhamn. Jag ska inte själv tala, utan är där för att lyssna var modebranschen står idag när det gäller hållbart mode. NICE kommer att presentera en tioårsplan för modebranschen på konferensen.

    Vilken är den viktigaste frågan idag när det gäller mode och miljö?

    - Hur vi får konsumenter och aktieägare att bry sig om frågan och göra aktiva val.

    Händer det något annat kul på konferensen?

    - Det blir en modevisning med plagg från nordiska modeföretag som jobbar ekologiskt. Tjugo designers tävlar om ett pris. I juryn sitter bland annat H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson och Margareta van den Bosch. Men också Laird Borelli från Style.com och Erin Mullaney, inköpschef från Browns.

    H&M verkar spela en stor roll på den här konferensen. Hur bra är H&M när det gäller etik, miljö och CSR-frågor? 

    - Det ska bli spännande att höra. Kan företaget öka andelen ekobomull i den takt som kommuniceras? Hur ska H&M handskas med frågan om levnadslön? Kan de ta helhetsansvar och fortsätta med sin vinstmaximeringsstrategi samtidigt? Det finns tyvärr som ofta alldeles för många frågor och för få svar.

    Vad kan jag som enskild modekonsument göra för miljön?

    - Som konsument kan du läsa bloggar om etik och mode, se över dina konsumtionsvanor - undvika impulsköp till exempel - och använda kreativitet istället för passivitet som ledord. Second hand är fantastiskt.

    Trevlig resa!

    För nyhetsbrevsredaktionen/ Anna-Stina Lindén Ivarsson