Bild: Borås Tapeter

 Bild: Borås Tapeter

Lokalt

Hallå där Stina Nilimaa-Wickström!

Publicerat 2014.10.31

  • Design
  • Industridesign
  • Intervju
  • Sjuhärad

… som för två månader sedan lämnade Volvo för att ta sig an rollen som design- och produktutvecklingschef för WallVision Sweden AB. En tapetkoncern med kända varumärken som Borås Tapeter, Cole & Son, Eco och Mr Perswall.

Vad är det för utmaning du tar dig an?
Jag tar det övergripande ansvaret för all design och produktutveckling för fyra kända varumärken – vart och ett med ett starkt team på området. Uppdraget är att fortsätta utveckla respektive märke till ett tydligt, unikt formspråk med en tydlig position i sin nisch. Inte minst för att kunna växa internationellt.

Vilken är din målbild?
Mitt mål är att få fler att upptäcka möjligheterna med tapet. Den vita trenden har börjat avta till förmån för mer ombonade miljöer. Samtidigt förknippas tapeter gärna med en viss typ av inredning. Jag vill att fler kundkategorier ska få upp ögonen för tapet som en möjlighet – upptäcka all den mångfald av material, mönster och karaktärer som finns.

Kan du nämna något om vad som händer just nu?
Vi har under året inlett en rad spännande designsamarbeten, något som vi kommer att fortsätta med. Ett exempel från i våras var med designgruppen Claesson, Koivisto, Rune. Andra samarbeten innefattar en digital kollektion med Isabell McAllister och Louise Campbell, en ros-kollektion med David Carlson från David Design samt ett arbete ihop med bloggaren UnderbaraClara. Vi har även lanserat en kollektion med Vivienne Westwood och vi har skapat kollektioner med Fornasetti.

Vilka skillnader upplever du från ditt tidigare jobb?
En del lyfte på ögonbrynen när jag lämnade Volvo, men för mig är design just design. Många frågeställningar kommer igen. Processer och utmaningar liknar varandra. En tydlig skillnad dock mellan fordon och tapeter är varumärkets betydelse. När kunden väljer tapet är det inte säkert att han eller hon minns vilket märke man köpte sist. Därför är det viktigt att skapa en utmärkande profil för varje produktfamilj, så att identiteten är fast förankrad i ett tydligt formspråk.

Varför började du arbeta med design?
Från början läste jag ekonomi, men jag har alltid haft ett stort konstintresse. Jag bestämde mig därför för att satsa på det i stället och började på en konstskola, där jag kom att fastna för industridesign. Det ligger både en utmaning och fascination att kombinera form, funktion och teknik för att möta ändrade beteenden och behov.

Har du någon ledstjärna i ditt kreativa arbete?
Det finns alltid något rebelliskt i design. Det är viktigt att vårda och skapa utrymme för det. Att utgå från sitt hjärta och våga prova nya vägar och uttryck. I det skapas innovation. Det som är spännande med designprocessen är att den är mer strukturerad än många tror, vilket inte alltid syns eftersom den i hög grad är baserad på erfarenhet och intuition. Mitt jobb handlar om att synliggöra den kunskapen, för att skapa förståelse och respekt för den kreativa processen.

Var har du för förebilder?
Jag gillar Ann-Sofie Back. Hon är så kompromisslös i sitt intryck. Jag gillar också Monika Förster. Hon går in i varje företags själ och lyfter fram det äkta i allt hon gör. Hon är duktig på att hitta kärnan i saker och ting. De båda är väldigt olika, men lika intressanta.