Bild: Bergen Public Library Norway/Flickr The Commons

 Bild: Bergen Public Library Norway/Flickr The Commons

Lokalt

Alla Göteborgs kommunikationstjänster ska upphandlas

Publicerat 2015.01.16

  • ADA fokus: Upphandling av kreativa tjänster
  • Göteborg
  • Pengar

Det har varit otydligt med upphandlingar kring kreativa tjänster*. Nu kan vi berätta att det stora som kommer hända framöver är att Göteborgs Stad ska teckna ramavtal för alla kommunikationstjänster. Ökad tydlighet i stadens kommunikation är målet. Ambitionen är att ramavtalen skall vara tecknade i höst. Detta innebär alltså att alla kommunikationstjänster av kommunala bolag, förvaltningar och stadsdelar i GBG ska gå via centralt upphandlade aktörer. Nu är det viktigt att alla får rätt info så att ingen missar detta. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa till med det.

I mars 2014 antog staden en övergripande kommunikationsstrategi. Med en gemensam strategi vill staden skapa intern samhörighet och extern tydlighet. Till detta kopplas nu ett gemensamt ramavtal. som ska gälla för såväl stadsdelar,  fackförvaltningar som bolag.

– Göteborgs Stad har i dagsläget inga gemensamma ramavtal inom området, vilket innebär att samtliga verksamheter i staden ansvarar för sina egna upphandlingar. Med samordnad upphandling av kommunikationstjänster gör vi administrativa besparingar och säkerställer att beställarna får kontrollerade leverantörer med rätt kvalitet till rätt kostnad. Vi bidrar till en fungerande konkurrens på marknaden och säkerställer att ramavtalsleverantörerna agerar i enlighet med de riktlinjer och strategier som staden har inom kommunikation, säger upphandlingsledare Linda Thilander.

Läs mer i Upphandlingsbolagets tidning Fördelen s. 4 och 5.

 

*läs gärna vår Debatt Upphandla bättre av Helena Svärd.