Från workshop 2

 Från workshop 2

Övrigt

Idéer om framtiden

Publicerat 2006.12.20

    Veckorna innan jul samlades representanter från näringsliv, utbildning, forskning och design/marknadskommunikation för att diskutera hur de kreativa näringarna i Göteborgsregionen bör stimuleras. ADA genomförde två halvdagars workshops med olika deltagare vid varje tillfälle. Vem bestämmer visionen för Göteborgs framtid när det gäller frågor kring design och marknadskommunikation? Vad kommunicerar Göteborg? Ett ökat samarbete handlar också om ett bra samarbete med vår planet (hållbarhet) och låt oss lyfta blicken utanför Göteborg och Sverige så lär vi oss kanske mer. Det var några av många frågor som diskuterades under Världskulturmuseets höga tak.

    Resultatet från workshopen (och ett 60-tal djupintervjuer) kommer presenteras i en tillväxtstrategi under våren 2007. ADA:s ambition är att tillväxtstrategin skall innehålla en konkret handlingsplan med riktlinjer för hur man kan stimulera de kreativa näringarna inom design och marknadskommunikation i Göteborgsregionen.

    Tillväxtstrategin är ett initiativ från KK-stiftelsen. Processledare för arbetet i Göteborg är Christina Nilroth.

    Läs mer om bakgrunden till tillväxtstrategin här.