Foto: ADA/Christina. Bild: Maria Elmquist och Anna Rylander
ADA gör
Innovation som skapar nya värden
Publicerat 2014.05.24
- Göteborg
- Innovation
Onsdag den 14 maj höll docent Maria Elmquist. från Chalmers vårens andra lunchföreläsning på HDK .
Maria talade om det stora behov av innovation som finns i företag idag. Inte förrän produkter har kommit ut på marknaden kallar vi det för en innovation. Ordet innovation används ofta felaktigt och har ofta olika betydelser. Begreppet innovation är inte lika med kreativitet. Kreativitet handlar om att skapa nya idéer. Innovation är inte heller forskning och utveckling. Forskning handlar om att skapa ny kunskap. Innovation handlar om att både fråga och specifikation är okända. Man har helt enkelt inte koll på allt. Maria säger att det är viktigt att våga erkänna att man inte vet eller att man tom har misslyckats med något.
Innovation relaterar ofta till kundvärde, många storföretag är teknikdrivna. Kortsiktiga resultat går före långsiktiga. Man är låst vid kvartalsrapporter. En viktig fråga är hur företag ska ledas för att vara eller bli mer innovativa. Innovation drivs mycket ofta från gräsrotsnivå och väldigt sällan från toppen i företag.
Maria säger att det inte räcker att arbeta med processerna för att åstadkomma innovation. Beslut i ett företag bestäms ofta av ett fåtal invidivder och ingen gillar förändring eller att förlora makt. Detta motverkar innovationer.
Innovationsförmågan handlar om kulturen i ett företag tillsammans med dess kompetenser och hur man fattar beslut. Innovationsstrategin handlar om hur välbyggda företagens innovationsförmåga är, de sk. innovationsmusklerna. Det handlar om en stark koppling till strategin, externa relationer, ledningsförmågan och att bygga över tid.
Maria avslutade med att berätta om de pilotstudier som hon har arbetat med i många olika större företag för att se hur de bygger upp sina innovationsmuskler.
Lunchföreläsningarna kommer att fortsätta till hösten. Trevlig sommar!