Avslutande paneldebatt med dagens alla talare på "The design of prosperity".
Övrigt
Kreativitet mellan hjärta och hjärna
Publicerat 2006.11.09
Innan sommaren beviljade regionutvecklingsnämden medfinansiering till ett samarbete mellan Textilhögskolan i Borås och Handelshögskolan i Göteborg. Samarbetet resulterade i konferensen “Design of Prosperity” som gick av stapeln den 7 november.
Under två dagar (en konferensdag, öppen för alla och ett slutet Rundabordsamtal för specialinbjudna) diskuterade experter och tänkare, från när och fjärran, dagens influenser och drivkrafter i det västerländska samhället. Konferensens iniativtagare är Simonetta Carbonaro, professor på Textilhögskolan i Borås. Målet med “Design of Prosperity” i Borås är ett återkommande möte där man reflekterar över framsteg, utveckling och konsumtion (prosperity).
Konferensen kändes sällsynt. Viktiga frågor med innehåll och djup problematiserades och diskuterades öppet och ärligt under en hel dag. Publiken fick ta del av skrämmande exempel genom Amerikanen Jermey Rifkin, som talade under rubriken “The end of the american dream and the beginning of a new energy era” och sedan fylldes lokalen i Åhaga med hopp och tilltro när den holländske John Thackara presenterade “Five Power Laws”, _“Don´t think new product, think social value” och “Use not Own”_ var två av dem.
På eftermiddagen höll dagens flaggskepp Oliviero Toscani (mannen som bland annat har fotograferat Benettons omtalade annonser) ett brandtal om mod, kommunikation, engagemang och vikten av att vara annorlunda. _“Ingen skall och behöver vara fysisk eller psykiskt stylad”_ Toscani sa också att _“Alla som tänker kan vara kreativa. Kreativitet är det som ligger mellan vårt hjärta och vår hjärna”._
Det var en omtumlande dag. En lång dag med ett, (kanske lite för) fullspäckat schema, för den här typen av frågor. Men det var också en mycket viktig dag.
Läs mer om konferensen “Design of Prosperity” på www.designofprosperity.se