Bild: ADA

 Bild: ADA

Lokalt

Kreativitetens död?

Publicerat 2012.11.14

    Ingela Josefsson höll en stark  och engagerande lunchföreläsning idag på HDK. Hon talade om spänningen som finns mellan teori och praktik inom konstnärliga utbildningar. Praktisk kunskap definieras som en handlingsinriktad kunskap.

    Ingela började sin föreläsning med en berättelse om läraren Britt och Olle-Christian som var en svårt handikappad pojke. Hon kom till skolan där han gick och alla trodde att han var förståndshandikappad. Men Britt såg något hos honom som gjorde att hon insåg att han inte var det. Men ingen trodde på henne och hon blev utmobbad och ifrågasatt. Men Britt stod på sig och till sist fick hon rätt. Frågan som många kan ställa sig är - vad hade hänt med Olle-Christian om inte Britt hade sett det hon gjorde. Varför såg hon. det om inte andra såg? Är det så att många väljer att inte se eller inte vara kritiskt  granskande? Det är lättare att följa strömmen och vara som alla andra.

    Berättelsen om Olle-Christian blev en doktorsavhandling vilket inte var lätt att få till. Ingen hade doktorerat med en berättelse. Ingela menar att akademin tar död på kreativiteten. Lärarutbildningar är ett exempel på akademisering som tar död på kreativiteten. Hon vill att man skall vara mer kritiskt reflekterande. Ingela avslutade föreläsningen med att läsa ur Hans Larssons bok - Intuition. Några ord om diktning och vetenskap. Som Hans Larsson en gång sade - intuition är föreningen av tanke och känsla.

    En föreläsning som gav många tankar och frågor att gå vidare med.