Övrigt

Kreatörer i Borås

Publicerat 2007.03.20

    På Textilhögskolan i Borås hölls seminariet Textile Challenges, the managment of creativity förra veckan. Sven-Olof Bodenfors(Senior Advisor, Forsman & Bodenfors Group, CEO F&B Case AB), Lars Engman (rektor på HDK f.d designchef IKEA of Sweden) och Dr. Christian Votava från Tyskland talade om kreatörer och hur man får kreativitet att bli en strategisk resurs inom kommunikation och design.

    Professor Simonetta Carbonaro inledde men lämnade snabbt över till förmiddagens förste talare, Christian Votava. Votava underströk vikten av att skapa nya behov. Vilket han menade var en av de största utmaningarna idag.

    Lars Engman tog med oss på en IKEA journey och påpekade bland annat hur viktigt det är med starka och färgstarka (!) individer. Gör dina egna grejer och hålla fast vi det du tror på. Design är aldrig en one man/woman show och du måste vara intresserad av hur andra människor lever för att bli en duktig designer.

    Sven-Olof Bodenfors besvarade dagens fråga (hur får man kreativitet att bli en strategisk resurs inom kommunikation och design?) genom att säga att det inte finns en speciell formel för hur man leder kreatörer. Bodenfors gjorde en fascinerande jämförelse med katter vilka han menar påminner om kreatörer. Katter kan uppfattas som känsliga, humanistiska, intuitiva, har en stor integritet, behöver utmanas, observerar sin omvärld vilket passar fint in på hur många uppfattar en kreatör.

    Läs mer om seminariet här