Lokalt
Medieakademin
Publicerat 2010.10.01
Den 10:e november håller Medieakademin sitt årliga seminarium. I år handlar det om staden; dess tillväxt, kreativitet, varumärke, segregation - och framtid.
Hälften av alla jordens befolkning bor redan i städer, och ökningen fortsätter i dramatisk takt. Så stadens framtid är också planetens framtid. Storstäderna har blivit tillväxtmaskiner, även i Sverige. De svenska storstadsregionerna står för 60 procent av BNP. Och mer ska det bli.
Städer förvandlas till varumärken för att inte hamna på efterkälken. Men vad gör tillväxten med stadens och medborgarnas identitet? Hur skapar man ett kreativt klimat? Vem tar ansvar för städernas utveckling? Och vill svensken ens bo i stan?
Medverkande:
PETER SAVILLE
/Grafisk designer och urbanist i Manchester
ENGIN CELIKBAS
/VD KesselsKramer, hjärnan bakom Amsterdams framgångsrika varumärkesarbete
VIKTORIA WALLDIN
/antropolog på White arkitekter
CATHARINA THÖRN
/fil dr sociologi, forskar om stadsomvandling
MARK ISITT
/arkitektur- och designjournalist
KERSTIN ELIAS
/urbanist och arkitekt, Göteborgsregionens kommunalförbund
BO WICTORIN
/regionalekonom
Moderatorer: Carin Hjulström och Axel Gordh Humlesjö