Bild: ADA

 Bild: ADA

Aktiviteter

Om framtid igår

Publicerat 2011.02.10

     Igår hade vi ett Eftersnack om framtid på Avenyn 1. Det handlade om prognoser, program, projekt, spaningar, metoder, strategier och kampanjer inom reklam, design och stadsplanering. Ca 75 pers kom och snackade framtid med panelen som bestod av:

    Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria inledde med hur den moderna människan har insett att hon med sina handlingar påverkar framtiden och vilket ansvar detta medför.

    Katarina Gröndahl, Art Director på Valentin & Byhr aktuell med kampanj för Göteborg Energi om hur man som kreatör kan ta ansvar för framtiden i en bransch styrd av kundens önskemål. Framtidsperspektiv på 1-3 år.

     Elin Eriksson från Business & Design på HDK som nyligen gjorde en omfattande trendspaning för designbyrån LOTS med framtidsperspektivet 10-20 år framåt i tiden.

    Rudolf Antoni, biträdande näringspolitisk chef på Fastighetsägarna, analytiker på SOM-institutet med fokus på forskning och livstil, med ett framtids perspektiv på 50-100år.

    Vårt syfte med att lyfta just den här frågan var att synliggöra hur kan som kreatör kan arbeta strategiskt med framtiden när man skapar strategier, tjänster och produkter. Och hur man kan ta sin del av det ansvaret i skapandet av  vår gemensamma framtid.