Bild:

 Bild:

ADA gör

Om Nathan Shedroffs föreläsning

Publicerat 2016.02.22

  • ADA
  • Föreläsning
  • Forskning

Nathan Shedroff, senior designer och ansvarig för den banbrytande masterutbildningen i designstrategi på California College of Arts kom hit en lunchtimme i februari och höll ett skarpt seminarium i ämnet The value of Design för business. Eller hur skall business och design kunna samverka på bästa sätt och varför gör de inte alltid det? Business and Design Lab hade bjudit hit honom, i samarbete med oss på ADA.

Han gjorde en grundlig genomgång av hur de två olika världarna design och business är kopplade till varandra men också vitt åtskilda varandra, och ofta helt enkelt inte förstår varann för man mäter och går igång på helt olika saker. Däremopt är man beroende av varann, och på ett sätt som kanske den klassiskt utbildade businessmänniskan inte är van att tänka, så adderar design, designtänkandet ytterligare nödvändiga värden för att förklara och mäta en produkts/tjänsts framgång.

Där klassiska ekonomer mäter värden som function och finance, vill Nathan Shedroff lägga till tre ytterligare viktiga faktorer för framgång nämligen emotions, identity och meaning. Han menar att all business handlar om relationer. Och vi behöver då addera dimensioner till analysen och processen för att förstå.

Han säger bland annat: You are never not an experience business.

Är du intresserad av den mer fullödiga helheten så kommer nu här filmen och slidesen från presentationen.

Här är presentationens slides

Här ligger filmen