Illustration: ADA
Utblick
Örat mot rälsen
Publicerat 2010.01.21
Enligt the Guardian ber fler av prestigemärken inom modevärlden nu sina kunder/följeslagere om råd.
Dolce & Gabbana frågar sina kunder och fans om råd Stefano Gabbana twittrade t.ex: "'I accept suggestions on women's collection.....(just 2day) :-)))).
Stjärnmodellen Coco Rocha, som snart släpper sin första kollektion har bett sina följeslagare om namngivningshjälp i sin blogg, hon fick ca 400 svar, vinnaren har inte tillkännagivits i skrivande stund.
Prada livestreamar visningar, Alexander McQueen bjuder in kunderna att medverka i reklamfilmer och Burberrys nya websajt www.theartofthetrench.com låter användarna ladda upp bilder på hur de stajlat sina rockar. Bilderna kan i sin tur kan plockas upp av designern Christopher Bailey i utvecklandet av nästa kollektion.
Det nya är att dessa företag tidigare har varit mycket måna om att hålla hård integritet i sina skapandeprocesser.
Genomslaget för Sociala media ligger kanske bakom de prestigefyllda företagens nya intresse för interaktion, frågan är hur äkta deras lyssnade är. Jämför gärna over tio år gamla Cluetrain manifesto.