Bild: Christer Hedberg
Inspiration
Please Copy Me - från pixlar till print
Publicerat 2012.09.18
Den kända reklambloggen Please Copy Me, som Mattias Åkerberg har drivit sedan 2006, upphör - eller avstannar - som blogg och återuppstår som ett månatligt nyhetsbrev. Som kommer med posten. Vi blev nyfikna över bakgrunden till detta och frågade Mattias lite mer.
Varför flyttar du från digitalt till print? Många talar ju om strömningar som går tvärtom.
Just därför. Jag vill gå mot den där strömmen genom att göra en produkt som är både ny och gammal. Jag är övertygad om att det finns någonting viktigt i det fysiska som går förlorat när allt blir digitalt. Därför vill jag återupptäcka den hederliga gamla brevlådan, och ge mina läsare en digital paus emellanåt.
Samma fråga gäller ju formatet nyhetsbrev, som är lite långsammare, kräver lite mer eftertanke kanske, än det snabbare formatet blogg?
Idag rusar våra rss-flöden, twitterflöden och Facebook-flöden förbi, och ingenting – inte ens det viktiga – hinner bli riktigt viktigt. Blir det annorlunda när vi kan hålla i, reflektera över, och återkomma till det vi läser? Det tror jag. Och det är en tanke värd att testa. Kanske skulle vi må bra av att bli lite mer digiloga.
Vad vill du med nyhetsbrevet?
Jag vill fortsätta att inspirera mig själv och andra att bli mer kreativa och bättre skribenter. Jag vill också ifrågasätta om allting verkligen måste vara digitalt, supersnabbt, gratis och tillgängligt för alla, alltid och överallt. Det här är ett experiment, som för mig känns mycket mer utvecklande än att göra ett iPad-magasin.