Affärer
Ut i världen
Publicerat 2011.12.19
Svenska institutet har tillsammans med reklambyrån Neumeister tagit fram en Kommunikationsplattform för de kreativa näringarna. Uppdraget kom från Handelsminister Ewa Björling (M). Tanken är att de fem argumenten ska användas som stöd för kreativa företag som vill ge sig ut på export:
++Kreativitet skapar tillväxt, välfärd och livskvalitet.
++Det unika svenska samhällsklimatet skapar kreativitet.
++Svenska skolor som Berghs och Hyper Island är erkänt duktiga på att odla kreativa talanger.
++Svenska artister och kreatörer kan kombinera konstnärskap med att ge kundnytta och tjäna pengar.
++Sverige är världsbäst på kreativitet.
Nästa år får över 100 ambassader och konsulat direktiv att arbeta med och exponera en kreativ bransch per månad med start för musik i februari. Detta kompletteras med särskilda delegatresor för handelsministern och Exportrådet. Vi ska fortsätta att rapportera om hur man som aktör inom kreativa näringar kan dra nytta av detta.