Bild: ADA
Aktiviteter
Varför är vi så bra?
Publicerat 2011.02.18
I The Gunn Reports genomgång av världens bästa byråer sticker Sverige ut. Forsman & Bodenfors, DDB Stockholm, Daddy och Farfar är några som märkte ut sig internationellt under 2010. Facebook Showroom av Forsman & Bodenfors för IKEA blev den mest belönade digitala kampanjen 2010. Och när Crispin Porter + Bogusky bestämde sig för att etablera en Europa hub, valde de Göteborg av alla städer i Europa.
Hur kan det komma sig?
En grupp forskare från Chalmers och Göteborgs Universitet har fått i uppdrag av KK-stiftelsen att undersöka varför den svenska reklambranschen har varit så bra på att anpassa sig till de nya digitala villkoren.
De kallar det för Det digitala undret. Med hjälp av djupintervjuer med branschen kastar de nytt ljus över vad det är som gör oss så bra. Forskarna, Gustav Sjöblom, Ann-Sofie Axelsson och Oskar Broberg, kommer från både Göteborgs Universitet och Chalmers.
Den 2 mars, 17:30 kommer de till Bliss och berättar om vad de har kommit fram till. Jimmy Herdberg, creative director på Kokokaka och Gustav Martner, executive creative director på CP+B Europe, kommenterar resultatet.
Det kostar ingenting, men anmäl dig till info@adasweden.se senast den 28 februari. Platserna är begränsade och först till kvarn gäller.
ADA i samarbete med IT Centrum Väst.