Aktiviteter

Varumärke på gott och ont

Publicerat 2010.02.05

    Nestlè och Union Carbide är tidiga exempel på varumärken som drabbats svårt av kritikstormar. Men på den tiden krävdes det allvarliga övergrepp för att väcka varumärkesmotstånd.

    Idag har många en uppkoppling i fickan och ett par hundra följeslagare på Facebook eller Twitter. Därför kan allt missnöje, litet som stort, leda till bloggbävningar och mediedramor. Vi vill få lite mer koll på fenomenet varumärkesmotstånd.

    Vad handlar varumärkesmotstånd om? Hur påverkar det globalt och svenskt företagande? Vad kan det få för konsekvenser om man inte reagerar? Hur ser varumärkesmotståndet ut historiskt? Hur ser det ut idag och hur kan det tänkas se ut imorgon?

    Hans Sinclair, VD för bolaget Trustbrand AB och internationell civilekonom samt freds- och konfliktforskare vid Resistance Studies Network/Global Studies, Göteborgs Universitet talar om detta och ger oss konkreta exempel på motståndsstrategi. Sinclair visar även en väg för att förhålla sig till den nya medieverkligheten.

    Vi träffas kl 17:00 den 17 februari på restaurang Bliss. Seminariet startar kvart över. Det kostar ingenting men du behöver anmäla dig på info.ada@businessregion.se.