Övrigt

Västsverige hämtar idéer från Austin

Publicerat 2012.02.07

    Austin är en av USAs snabbast växande high-techstäder. Festivalen South-by-Southwest (SXSW) spelar en viktig roll för utvecklingen i Austin. Det började som en musikfestival, men omfattar nu även film och interaktiv media. Handelskammaren har tagit initiativ till en resa dit för att se vad Austin och SXSW  för att se vad vi kan lära kan lära oss i arbetet med att främja en kreativa näringar.

    -I förlängningen ska detta skapa ett mer attraktivt Västsverige. Det ska sprida mer kunskap om regionens kreativa näringar. säger Johan Trouvé som vd för Västsvenska Handelskammaren.

    Resan anordnas som en workshop i flera delar med den övergripande frågeställningen ”Hur ska Västsverige bli Europas främsta mötesplats för kreativa och kulturella näringar?”. Parallellt anordnar olika aktörer en eller flera motsvarande workshops i Västsverige.

    Austinresan äger rum den 9-14 mars. De personer som deltar är:

    Paul Blomgren VD, Gothenburg Film Studios
    Magnus Boldyn VD, Stark
    Iréne Claesson VD, Lots Design
    Fredrik Ganslandt VD, Hey it's Enrico Pallazzo
    Fredrik Jahn VD, Webb Kooper
    Magnus Lundblad VD, Cordovan
    Jonas Sjövall Creative Director, Welcom
    Rasmus Heyman Projektledare, leder workshopen i Austin, ADA/BRG
    Mathias Eriksson Creative Director and founder, MATTER
    Sandra Norberg Projektledare 100listan, Handelskammaren
    Johan Trouvé VD, Handelskammaren