Övrigt
Västsverige hämtar idéer från Austin
Publicerat 2012.02.07
Austin är en av USAs snabbast växande high-techstäder. Festivalen South-by-Southwest (SXSW) spelar en viktig roll för utvecklingen i Austin. Det började som en musikfestival, men omfattar nu även film och interaktiv media. Handelskammaren har tagit initiativ till en resa dit för att se vad Austin och SXSW för att se vad vi kan lära kan lära oss i arbetet med att främja en kreativa näringar.
-I förlängningen ska detta skapa ett mer attraktivt Västsverige. Det ska sprida mer kunskap om regionens kreativa näringar. säger Johan Trouvé som vd för Västsvenska Handelskammaren.
Resan anordnas som en workshop i flera delar med den övergripande frågeställningen ”Hur ska Västsverige bli Europas främsta mötesplats för kreativa och kulturella näringar?”. Parallellt anordnar olika aktörer en eller flera motsvarande workshops i Västsverige.
Austinresan äger rum den 9-14 mars. De personer som deltar är:
Paul Blomgren VD, Gothenburg Film Studios
Magnus Boldyn VD, Stark
Iréne Claesson VD, Lots Design
Fredrik Ganslandt VD, Hey it's Enrico Pallazzo
Fredrik Jahn VD, Webb Kooper
Magnus Lundblad VD, Cordovan
Jonas Sjövall Creative Director, Welcom
Rasmus Heyman Projektledare, leder workshopen i Austin, ADA/BRG
Mathias Eriksson Creative Director and founder, MATTER
Sandra Norberg Projektledare 100listan, Handelskammaren
Johan Trouvé VD, Handelskammaren