Övrigt
Växtkraft
Publicerat 2006.10.23
Under hösten 2006 och början av våren 2007 arbetar ADA med att ta fram en tillväxtstrategi inom områdena design och marknadskommunikation för Göteborg. Tillväxtstrategin skall utgå från Göteborgs särart och ta hänsyn till andra övergripande tillväxtprogram som finns.
Tillväxtstrategin arbetas fram enligt förklaringsmodellen FUNK, forskning, utbildning, näring och kultur, där K i detta fall innebär design och marknadskommunikation. Förklaringsmodellen är framtagen av KK-stiftelsen tillsammans med Rock City Hultsfred. Den beskriver hur tillväxt kan stimuleras och förstärkas i upplevelseindustrin. Modellen förklarar bland annat hur resurser och verksamheter bör samordnas för att maximera olika insatser samt att kreativiteten skall flöda.
Förutom ADA – mötesplats för design och marknadskommunikation, finns det 7 andra mötesplatser runt om i landet (Hultsfred, Hällefors, Piteå, Trollhättan, Karlshamn, Stockholm, Göteborg och Malmö). Samtliga är initierade av KK-stiftelsen och många av dem arbetar, på samma sätt som ADA, med en tillväxtstrategi enligt FUNK.
Genom tillväxtstrategin vill ADA undersöka hur Göteborg kan bli ännu mer framgångsrikt genom ett ökat gränsöverskridande arbete. Målet är stark ekonomisk tillväxt, hög sysselsättning samt ett differentierat näringsliv i Göteborgsregionen.
I början av 2007 skall tillväxtstrategin vara formulerad i en konkret handlingsplan. Handlingsplanen skall innehålla ett antal punkter som visar riktlinjer för hur man kan stimulera till att skapa fler affärsmöjligheter för aktörer inom design och marknadskommunikation i Göteborg.
Som underlag görs ett stort antal djupintervjuer med berörda aktörer. Exempel på frågor som ställs är hur det är att arbeta i Göteborg idag, hur det borde vara, hur framtiden ser ut, vilka trender/möjligheter man kan se etc.
Christina Nilroth är anlitad på halvtid av ADA för att processleda uppdraget. Christina har tidigare arbetat som produktchef på Mölnlycke Tissue AB (sedermera SCA), affärsutvecklingschef på Munkedals pappersbruk och driver sedan fem år tillbaka sitt eget företag. På frågan om intresset bland de tillfrågade för intervju svarar Christina:
_“Intresset är mycket stort. Alla tar sig tid och under intervjun blir samtliga engagerade. Många tycker framförallt att det är roligt att någon bryr sig.”_
En differentierad urvalsprocess är viktigt för Christina. Bakgrund, ålder, kön, storlek på företag skall variera för att få en så heltäckande bild som möjligt.
Läs mer om FUNK och Mötesplatserna Upplevelseindustrin.