Bild: Karin/ADA
ADA gör
Vi, och några till, öppnar kontor i Bergsjön
Publicerat 2015.11.27
- ADA fokus: Etnisk mångfald inom kreativa näringar
- Design
- Göteborg
- Inredningsdesign
- Kommunikation
- Mångfald
- Nätverk
- Reklam
White Arkitekter, Stylt Trampoli, Forsman & Bodenfors, Cengiz Lövheden och Designkanalen flyttar ihop under ett halvår. Initiativet kommer från oss på ADA, och Familjebostäder står för lokalen! Dessa fem verksamheter i de kreativa näringarna har nu öppnat kontor på Rymdtorget i Bergsjön tillsammans. Vi kallar det för Pop-Up Studion.
Vi slog upp dörren 1 november mitt på Rymdtorget, och byråerna har varsin dag då de finns på plats. Det är upp till var och en medverkande byrå/företag att bestämma innehåll och utformning av sin arbetsdag. Vissa till exempel kommer vara i lokala skolor, andra jobba mycket med lokal research och kundmöten.
Måndag: Lövheden Cengiz reklambyrå.
Tisdag: Forsman & Bodenfors reklambyrå.
Onsdag: Stylt Trampoli konceptbyrå
Torsdag: White Arkitekter
Fredag: ADA
Kvällar/helger: Designkanalen
-----
Citat från de medverkande:
”Vi tror att mer olikhet i bakgrunder skulle göra vår stads kreativa näringsliv mycket gott. Därför vill vi vara med och skapa förutsättningar för att kontakter skall börja knytas. För oss handlar både om att ta innerstadsföretagen till Bergsjön, en resa tyvärr många sällan gör, och att skapa nya nätverk i Bergsjön.” Karin Persson, ADA
”De upplevelser vi skapar genom våra projekt bygger på förståelse för människan som helhet och vad som gör henne upprymd och nyfiken - alltså helt tvärtemot tanken om människor som definierbara konsumerande målgrupper. För att kunna förstå detta behöver vi uppleva och vara i många olika miljöer, vilket vi är bra på i ett internationellt perspektiv men inser att vi är dåliga på på hemmaplan. Därför är detta projekt viktigt för oss.” Pär Svensson, Stylt Trampoli
”Vår affärsidé är enkel – att göra kreativ kommunikation i världsklass – och byråns viktigaste tillgång är våra medarbetare och deras talang. Därför är det viktigt för oss att locka talangfulla personer med olika bakgrund, kompetenser, erfarenheter och perspektiv – till branschen och till oss. Detta är ett sätt för oss att kunna nå ut till personer på platser vi vanligtvis inte är på, att kunna prata om och visa vad vi gör och kunna intressera fler att ge sig in i reklambranschen. Susanna Glenndahl- Thorslund, F&B
”Vi vill lära känna hela vår stad genom att vara på olika platser. Att vara inkluderande och möta de som nyttjar vår arkitektur är viktigt. Vi hoppas på nya möten som ger oss insikt och tror att det kommer berika oss i vår yrkesroll. Vi vill ge flera möjlighet att påverka hur staden och våra platser utformas.” Susanna von Eyben, White Arkitekter.
”Många av oss lever i sammanhang där vi sällan kliver utanför vår trygghetszon. Därför kan det ibland vara svårt att få en bild av de möjligheter som faktiskt finns i Sverige. Vi på Lövheden Cengiz vill bidra med att få de olika världarna att mötas. Och det är inte alltid friktionsfritt. Men utan friktion skapas inga gnistor.” Zel Bettman, Lövheden Cengiz.
”Designkanalen är ett initiativ som vill få barn och unga att upptäcka design. Det gör vi genom workshops där man får lösa problem och prova på olika material och tekniker, tillsammans med yrkesverksamma designers. På Rymdtorget kommer Designkanalen att samarbeta lokalt med bl a Hyresgästföreningen och Tidsnätverket.” Helena Baude, Designkanalen.
Bakgrund:
Pop-Up Studion är ett helt nytt försök att skapa mötesplatser i Göteborg och vad vi vet, Sverige. Vi bygger ett samverkande kollektiv av företag som oftast arbetar som ensamma experter och konsulter, för att de i sin tur, var och en, och tillsammans vill göra skillnad. Det finns en nyfikenhet på vart detta kan leda hos alla deltagande men också en ödmjukhet inför att vi inte kommer bygga Rom på en dag genom detta initiativ heller.
ADA satsar 2015 på tre olika frågor och ökad mångfald inom kreativa näringar är en av dem. Detta är en del av denna satsning. ADA är Business Region Göteborgs avdelning för kreativa näringar. Vi jobbar för att stärka det kreativa näringslivet i Göteborg och regionen. Detta gör vi genom mötesplatser, digital kommunikation samt genom att driva viktiga branschfrågor.
i på ADA finns till för kreatörer i Göteborg och Västsverige. För att hjälpa till att skapa goda förutsättningar för ett så bra arbetsliv och liv som möjligt för människor som jobbar med kreativa yrken. Vi, och många med oss, har sett hur ojämnt fördelad branschen och utövare är vad gäller etnisk bakgrund. Företagen ligger främst i centrala stan, eller i väster, och de som jobbar på dessa företag bor på samma platser. Detta vill vi vara med och förändra, för vi tror inte att detta är hållbart för framtiden.
-----
Vill du också vara med? På vår dag på fredagar erbjuder vi möjligheter till att hitta på saker eller bara komma dit och sitta och jobba med oss! Kontakta karin.persson@adasweden.se om du har ideer eller förslag!
Följ oss på: https://www.facebook.com/Pop-Up-studio-Bergsjön