Den äldre konsumenten - från osynlighet till synlighet
Publicerat 2009.05.13
Marknadsföringen till äldre konsumenter var länge en grå zon. Den äldre konsumenten var osynlig och anonym och marknadsförarna deltog inte i den pågående åldersdiskussionen. Men idag då de stora åldersklasserna som är födda 1945-1950 har tid för konsumtion och dessutom är konsumtionsvilliga har också marknadsförarna fått upp ögonen för konsumentgruppen. Men vem är egentligen den äldre konsumenten?
Maria Suokannas har undersökt hur äldre konsumenter framställs i media och har urskiljt fem olika sätt som beskriver dessa konsumenter: senior, radikal, förlängd ungdom, hedonism och lyx samt erfaren och själfull. Via analys av tidningstexter och bilder påvisar hon hur ålder skapas via kommunikation där utgångspunkten är ett kulturellt perspektiv på åldrande.
Hon diskuterar också samspelet mellan vad marknadsförarna gör och hur det påverkar de äldre konsumenternas upplevelse av ålder. Marknadskommunikationen har kraft att förändra den dystra bilden av åldrandet till något ljust och positivt.
Om föreläsaren: Maria Suokannas är projektledare på Media Factory, en kunskapssmedja vid Aalto-universitetet. Hon disputerade 2008 på avhandlingen ”Den anonyma seniorkonsumenten identifieras – om identitetsskapande processer i en marknadsföringskontext” vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
Anmälan till seminariet krävs ej
Datum: 2009.05.13
Tid: 13:15
Plats: Handelshögskolan, Sal E43, Vasagatan 1 i Göteborg
Arrangör: Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Webbsida: http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=18157