Bild: Annika Berger

 Bild: Annika Berger

Intervju

Annika Berger?

Publicerat 2012.11.30

    Varje vecka hängs en ny t-shirt fram på Weekday, med en aktuell print. Zeitgeist kallas kollektionen. Vad många inte vet är att alla printsen görs här i Göteborg av en och samma person, Annika Berger. Och det är snabba ryck! Varje vecka nya printar och samma vecka finns dom att köpa. Detta var vi ju tvungna att kolla upp.

    Hej Annika, vad gör du?
    Just nu skissar jag på en grej till veckans Zeitgeist. Sitter och tecknar vid ljusbordet, mest för att det blir lite varmare då.

    Berätta mer om Zeitgeist-projektet!
    I alla våra butiker finns ett rum med screentryckutrustning. Det är ju perfekt för att få ut en idé snabbt; man kan ta fram ett artwork och ha det tryckt i butik någon dag senare. Så därifrån var det ganska lätt att tänka tanken att göra ett print varje vecka, som kommenterar på något samtida.

    Ofta något som man vill uppmärksamma eller bara gillar just nu. Man kanske kan säga att Zeitgeist är lite som ett nyhetsblad, som speglar något som hänt. Ibland skänker vi alla intäkter till något som printet handlar om - som till exempel räddningsarbetet vid förra årets tsunami i Japan. Andra gånger är det svårare och mer tidskrävande att finna hur pengarna säkert ska nå rätt projekt eller syfte.

    Printarna är ofta väldigt aktuella, hur går det till?
    Jag samlar på mig nyheter och så under veckan, och bestämmer mig sedan för vad jag vill jobba vidare med. Det kan vara något jag tänkt på länge, eller något helt taget ur luften. Jag måste leverera färdigt original varje måndag, för att resten av produktionen ska klaffa. Det är ju ganska kort om tid, ibland blir idén och formen bra, ibland, mindre bra. Det viktiga är snabbheten och att det blir något..

    Hur går produktionsprocessen till, de görs ju i varje butik i ett flertal länder, och det måste vara en speciell sak att få till rent logistiskt?
    När artworket är klart mailar jag original, kort förklaring av ämnet och printinstruktioner till en kille i vår malmöbutik. Han skriver ut original på screenfilm, som sen postas till varje butik. Där finns en storemadeansvarig person, som belyser och gör iordning screenramen, och sen trycker upp ett litet gäng t-shirts. De hängs ut i butik klockan 12 på fredagar. Det brukar funka bra!

    Varje edition av Zeitgeist finns oerhört kort tid i butik, så kort att de nästan är som en hemlighet. Gör det att tröjorna blir collectors items?
    Det vore ju väldigt roligt om det var så - har hört ifrån vår butik i Stockholm att det är några personer som alltid dyker upp precis när de släpps. Men vet inte så mycket om det är någon som samlar. Idag gjorde jag faktiskt den hundrade Zeitgeist-tshirten. Jag har sparat alla, tyvärr är det nog så att jag har flest utan någon större konkurrens. Mest populär var nog ett Berlusconi-print från förra året. I år leder nog Pussy Riot-printet, eller Putin.

    Finns det nån gräns för vad ni INTE kan ta upp som ämne?
    Jag försöker förstås att inte göra print som kan uppröra någon, och i och med det innebära en hotbild för butikerna. Sen ska väl inte mina personliga åsikter framgå i printet. Men jag väljer ju ofta något som jag tycker är viktigt att uppmärksamma.

    Tack Annika, och vi ser fram emot kommande utgåvor!